Svar: Søvnproblemer om dagen
28. marts 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Kristina
Det er naturligvis frustrerende at din datter efter en ferie i Danmark har ændret fuldstændig på sine søvnvaner om dagen. Heldigvis sover hun dog fortsat godt om natten og det må du prøve at leve lidt højt på...
Det er helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen sover kortere lure end de tidligere har gjort. Din datter er så gammel nu at hun interesserer sig mere for verden, omgivelserne, og begynder at følge med øjnene, skelne mere bevidst mellem om hun er hjemme eller ude (sandsynligvis også derfor at hun ikke sov så godt i Danmark), om hun er i favn hos mor eller hos en fremmed osv. Denne lyst til at opleve verden gør at hun ikke sove så længe af gangen og det er helt normalt at børn i denne alder derfor sover 3-4 små lure i løbet af dagen.
Det vil fortsat være helt relevant at du forsøger at indføre fast putteritual, en fast måde at putte på, så det stille og roligt bliver genkendeligt og vil gøre at hun begynder at forbinde visse ting med at skulle sove. Det er således rigtig godt at du forsøger at putte hende til formiddagslur, middagslur og eftermiddagslur og søger at gøre det efter samme principper og rutiner dagen igennem.
Du skal altså regne med at hun skal sove f.eks. 3 gange dagligt ud over den nattesøvn hun får. Du fortæller at hun bliver puttet til natten ca kl. 19-19.30 og at hun står op og dagen begynder ca kl. 6.30. Det vil sige at hendes nattesøvn udgør ca 11 timer. De 3 lure hun tager om dagen skal du således regne med samlet vil vare måske 4 timer, så hun samlet sover ca 15 timer i døgnet. Et gennemsnitligt søvnbehov på ca 15 timer vil være meget normalt for et barn på 3-4 måneder.
Det er således den samlede søvn du skal se på og så naturligvis hvordan hun i øvrigt virker, om hun er glad og tilfreds i løbet af dagen - så er det intet i vejen for at hun sover, som han gør. Det betyder altså at det kan være helt okay at hun kun sover 1 time til 1½ 3 gange dagligt. Nogle gange sover hun måske kun 45 minutter, andre gange lykkes det så at få hende til at sove 1½-2 timer, men det er okay.
Søvnrytmen ændrer sig hele tiden i takt med at hun bliver ældre. Som regel sker der en ændring i søvnen i takt med at barnet begynder med skemad, fordi man her begynder at kunne lave en mere fast plan for dagen. Det er hensigtsmæssigt at have faste tidspunkter at spise på, så barnet på sigt lærer at der er morgenmad, middagsmad og aftensmad og barnet vil naturligt på den måde også lære at sove ind i mellem disse måltider.
De fleste børn vil også få en perioder, hvor de begynder at være lidt mere vågne om aftenen, på den måde afkortes nattesøvnen og barnet vil igen begynde at sove lidt længere lure om dagen. Der er altså hele tiden ændringer forude.
Det er naturligvis vigtigt at medtænke om hun vågner hyppigt fordi hun er sulten. Det sker ofte at børn netop i denne alder, spiser for kortvarigt ved brystet til egentlig at få det de har behov for - det er som om at verden trækker mere, de vil ikke gå glip af noget og derfor spiser de ikke helt nok. Prøv derfor om du kan få hende til at spise lidt hyppigere, evt. spise fra begge bryster, for at se om du ved at fylde hende lidt ekstra op med modermælk kan få hende lidt mere rolig og måske sove ½ time ekstra.
Om natten flyder din mælk lettre, du producerer mere af det mælkestimulerende hormon, der er ikke noget der forstyrrer jer, alt omkring jer er roligt. Derfor spiser hun også mere koncentreret her og sover måske derfor bedre. Prøv derfor om du i løbet af dagen kan lægge dig med hende for nedrullede gardiner i soveværelset og se om du kan få hende til at spise lidt ekstra.
Jeg håber du kan bruge alle mine tanker videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske