Svar: Konstante natlige opvågninger
29. marts 2008
Alder:
13 mdr.
Kære ZZZZZZ
Jeg synes det er rigtig godt at jeres dreng fint lægger sig til at sove om aftenen, når han bliver puttet. Det viser at han er tryg ved sin seng og føler sig godt tilpas. Det lyder også som om at hans søvnrytme passer til ham, at tidspunkterne for lure og putning passer til ham og det han har behov for. Som udgangspunkt synes jeg derfor det lyder som en god idé fortsat at lade ham sove i egen seng i soveværelset og ikke begynde at flytte rundt på ham og hans søster, - så får I måske pludselig to børn som sover rigtig dårligt og det er der jo ingen idé i...
I skal naturligvis sikre jer at han spiser og drikker hvad han har behov for i løbet af dagen og aftenen, så han ikke vågner fordi han er sulten eller tørstig. så kan I overveje om han vågner på grund af udviklingsfase og motorisk uro - det lyder nemlig umiddelbart som om at det er fysisk uro og behov for jeres berøring at han vågner.
Derfor tænker jeg om I mon har mulighed for at fjerne tremmerne fra den ene side af hans seng og sætte sengen tæt op til jeres. Så vil han fortsat blive puttet og sove i sin egen seng, men I vil lettere kunne lægge en hånd over på ham, give ham en finger at holde om osv. - I behøver således ikke stige ud af sengen, men kan hurtigt berolige ham og få ham videre i søvnen.
Jeg er ikke tilhænger af "God nat og sov godt" principperne. Hvis man følger dem må man ikke kærtegne, holde i hånd, synge osv. for sit barn, men skal lade barnet ligge og græde. Man forlænger hele tiden intervallet fra man går og til man kommer tilbage og det betyder faktisk i yderste konsekvens at et barn kan få lov til at ligge og græde ulykkeligt i 15 minutter eller mere, før man reagerer - det synes jeg ikke er okay, det stemmer ikke overens med mit menneskesyn.
I har heller ikke problemer med at jeres dreng skal falde i søvn, men søger hjælp til at få ham til at sove videre og det er en anden problematik.
I skal overveje om I har fået skabt det der hedder vanebetinget afbrudt søvn. Er I kommet ind i en vane men f.eks. at tilbyde jeres dreng sut hver gang han vågner? Så har han måske lært kun at kunne sove med sutten i munden og hver gang den naturligt tabes under søvn, så vågner han ... Det lyder som om at det kan være problemet hos jer.
Det vil som sagt være rigtig godt, hvis I kan medtænke hvordan I kan berolige og betrygge ham til at komme videre i søvnen uden sut eller at I fylder sengen med sutter, så han selv kan finde den i søvne og berolige sig selv.
Det vil være godt at sætte nogle små beroligende lyde på - et stille "ssyy" som en del at putteritualet og beroligelsen. Ved at bruge en bestemt lyd, sige nogle bestemte ting, så vil han stille og roligt kunne falde i søvn og komme videre i søvnen med den lyd, med jeres beroligende ord. Netop fordi I sover i samme værelse, så har I jo mulighed for at berolige ham med små ord "nat-nat, mor er lige her" så han ikke føler sig alene.
Du skriver "han trøstes ofte let, når vi giver ham sutten" og jeg tænker faktisk at det godt kan være her hunden ligger begravet. Prøv derfor om I kan finde nogle nye rutiner om natten, som I alle kan leve med. Jeg håber at jeg har fået givet jer lidt med på vejen..:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske