Brev:
Balance mellem skemad og mælkeindtag
29. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Balance mellem skemad og mælkeindtag
Hej Helen,
Vi har forsøgt at følge kostplanen, som du foreslår til børn på 7 måneder, men det er som om at mine drenge ikke har appetit til 4-5 måltider + 750 ml mælk (de får flaske med undtagelse af en aftenamning af én af drengene).
Dagen forløber således:
6.00 Mælk 150 ml, men de spiser kun højst 100 ml hver
8.00 Havregrød, men spiser kun et par skeer hver, ret uinteresserede (som jeg tolker som manglende appetit)
9.30 Frugt (som de sjovt nok altid har appetit til)
Sove til middag i 1½-2 timer
12.00 Frokost (grøntsager og kød/fisk) som de spiser ca. 1 dl hver af + vand af kop
13.45 Mælk 150 ml som jeg med god tid får lokket i dem
Sove til middag 1½-2 timer
16.00 Grød eller øllebrød, som de spiser næsten ingenting af
18.00 Grøntsager og kød/fisk, som de spiser godt af, hvis de ikke spiste særlig meget grød kl. 16 eller spiser meget lidt og uinteresseret af, hvis de spiste grød kl. 16. Vand af kop.
19.30 Den ene dreng ammes, den anden dreng får 150 ml mælk som han tager alt imellem 90-150 ml af.
Midnat 150 ml mælk som de spiser 100-150 ml af (ofte kun 100)
Det er efterhånden meget sjældent, at jeg oplever, at drengene er sultne til måltiderne, så jeg bliver nødt til at skrue lidt ned for forventningerne.
Jeg ved, at du plejer at anbefale ca. 750 ml mælk fordelt på fire flasker + den mængde, der findes i skemaden til børn i denne alder. Men hvad med skemaden, hvilke mængder vil du anbefale? De kan godt, hvis de er sultne, spise 1½-2 dl hver til et skemåltid, men så kan de ikke drikke de 750 ml mælk 1½ time senere. Eller omvendt - de kan godt drikke 150 ml, hvis de har appetit, men det ødelægger så appetitten til næste skemåltid. Hvad skal jeg prioritere højest? Mælk eller skemad?
Hilsen en tvillingemor