Svar: Balance mellem skemad og mælkeindtag
29. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Kære tvillingemor
Jeg kan godt forstå du synes det er svært og det lyder umiddelbart som om at dine dreng er ret gode til at regulere deres behov. De lyder som om de trives, får hvad de umiddelbart har behov for, tisser som de skal, udvikler sig også og det er helt okay, at du skruer lidt ned for forventningerne og satser på lidt succesoplevelser:o)
Min umiddelbare tanke er at du måske kunne skrue drengene ned til ca 600ml mme dagligt og så kunne du tilbyde dem skemad 3-4 gange dagligt. Du kan komme lidt mme i grød og mos, så de via dette får lidt ekstra og så behøver de nødvendigvis ikke få 4 måltider skemad, hvis de trives bedst med 3 skemåltider og så lidt frugt og lidt brød som mellemmåltider.
En plan for dagen kunne så se således ud:
Tidlig morgen 6.00: Flaske med 100ml mme
Morgen 8.00: Havregrød lavet med mme - ½ dl er også okay, evt. med frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos eller frisk frugt, ½ bolle med smør at gnaske lidt i
Sover formiddagslur
Frokost 12.00: Grøntsagsmos med kød eller fisk, spiser ca 1 dl. og drikker vand af kop, agurkestænger eller lignende i hånden.
Puttes til middagslur med en flaske mme 150ml, eller hvad de nu drikker
Eftermiddag 15.30-16: De kan få en flaske med mme her i stedet for grød, hvis det er sådan de trives bedst og så kan du tilbyde den lidt frugt eller bær (frisk eller mos), da de godt kan lide dette
Aften 18.00_ Grøntsager og kød/fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Der skal være moset mad og mad i stykker. Vand af kop.
Puttes til natten med amning eller flaske ca 19.30
Sen aften 23/24: Flaske med mme 100ml eller hvad de nu vil have
Hvad der skal prioriteres afhænger lidt af hvorvidt drengene er i stand til at dække deres væskebehov via kop. Hvis de drikker fint med vand så kan de måske godt undvære en flaske mælk. Mælkebehovet kan jo stilles ved også at bruge mme i grød og mos. Modsat, er de kun 7 måneder og drikker sandsynligvis bedst af flaske og derfor kan det prioriteres at fjerne det ene skemåltid og så i stedet tilbyde en ekstra flaske. Så du på den måde får sikret dem væske nok og ikke kun mælk nok.
Det vil være helt fint at de kun drikker måske 600ml mme af flasken, måske endda lidt mindre, hvis du supplerer med mme i grød og mos og de så drikker vand af kop. Det vil være helt okay kun at tilbyde dem 1 dl. grød og mos, så de fortsat har plads i maven til mælken efterfølgende...
Som du kan høre er der ingen faste regler, men det er et skøn og du må forsøge at se hvordan drengene har det bedst og hvad der fungerer bedst hos jer. Og så må du tro på at børnene har en helt naturlig evne til at selvregulere - hvis du tilbyder og de siger nej tak, så må det et eller andet sted være sådan. Så længe du kan se at de trives, udvikler sig, har gang i maven, tisser, er glade og tilfredse - så kan det ikke være helt tosset det du gør:o)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske