Brev:
Se mig, hør mig
29. marts 2008
Alder:
5 år, 6 mdr.
Se mig, hør mig
Hej,
Jeg har et problem med min datter som jeg vil høre om du kan hjælpe med.
Hun bliver 6 år til oktober. Hun har altid været en meget pylret datter og græder bare det mindste. Hun har en lillebror på snart 3 år og hun føler sig ALTID snydt. Enten får han mere end hende at drikke, eller får først og hun siger altid at jeg skælder hende mere ud. Det skal siges at hun er en pige med meget lavt selvværd og vi er 100'% opmærksom på det, men det er ikke lykkedes for os at støtte hende nok og få vendt hende til at tro på sig selv.
Men sagen er den at når vi er ude, får gæster eller bare er sammen med andre mennesker så vil hun ses og høres hele tiden og det forstyrrer rigtig meget hele tiden. Hun kan f.eks sidde og forsøge at overdøve de voksne for at fortælle om en ting hun er god til. Jeg har forsøgt at lære hende at man skal vente til det er sin tur men så bliver hun sur og sætter armene over kors - og giver den antydning at hun bestemmer her og jeg er dum. Men det er meget forstyrrende at hun hele tiden skal ses og høres også selvom der er andre børn tilstede så vil hun gerne vise alt hvad hun har og hele tiden "gøre sig bedre".
Hver gang hun får en med hjem at lege - skal de allerførst trækkes rundt hvor hun siger se er den ikke flot - den har jeg lige fået eller lignende. Og det er selvfølgelig ok at man vil vise hvad man har, men det er som om hun føler hun skal måles på ting og ikke på den hun er. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at hun bare føler sig tilpas og leger alm med børnene. Hun er en meget højtråbende pige - og vi tysser meget på hende - men det kan vi ikke blive ved med.
Jeg vil selv sige at sådan et barn kommer fra en familie hvor forældrene ikke giver opmærksomhed overhovedet, men sådan er det slet ikke - jeg vil måske sige det er omvendt. Det skal siges at faren har en tendens til at overdrive ros og forsøger at undgå konflikter. Desværre har hun mit temperament og derfor støder vi tit sammen. Jeg tænker tit at jeg må holde hovedet koldt men jeg bliver bare så irriteret på hende at jeg ender med at såre hende.
Jeg er så ked af denne spiral. Og sågar ved madbordet har vi problemer med hende - vi har prøvet både at tvinge hende og lade hende helt være - ingen af delene får hende til at spise. Hun er den mindste af alle børn vi kender og hun går hurtig sukkerkold og bliver pylret. Derfor er det så vigtigt at hun spiser - men hun er enorm kræsen. Jeg ser det som et udtryk for at nogle protest scener udspiller sig under vores middage som jeg er virkelig ked af. Men jeg synes jeg begynder at se et mønster som jeg bebrejder mig selv for - faktisk at vi ikke giver hende en god plads i familien og accepterer at sådan er hun. Men jeg har så svært ved det, da jeg er flov over hende til tider. Også at hun intet spiser når vi er ude - hun siger til næsten alt jeg kan ikke lide det og hun skal nok finde noget i maden hun ikke kan lide.
Så jeg håber på et nyt syn fra dig på vores "se mig hør mig" pige og vores mad situation. Og hvis du har et tip til at give hende selvværd så kom endelig med det :-)