Svar: Sove om dagen - hvor længe?
30. marts 2008
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Som udgangspunkt skal du lade din dreng sove det han har behov for og han må gerne sove 3-4 timer i træk, hvis han har behov for det. Hvis han begynder at sove meget mere end dette, så synes jeg dog du skal rumstere lidt omkring ham og se om ikke han så vågner lidt op til dåd.
Der er i princippet ikke noget i vejen for at han sover meget lange lure om dagen, men døgnet har jo kun 24 timer og han skal her nå at få sit mælkebehov dækket. Det betyder at hvis han sover 5-6 timer i træk om dagen, så mister han et måltid og derfor vil han højst sandsynligt vågne om natten for at indhente det forsømte og det er uhensigtsmæssigt. Derfor er det vigtigt at holde ham lidt igang om dagen, forsøge at skabe en rytme, hvor det er i dagtimerne at man er aktiv, spiser, leger og er mest vågen og størstedelen af ens søvnbehov skal så dækkes om natten.
Så lad ham bare sove 3-4 timer i træk, men så synes jeg det vil være helt okay at du begynder at nusse lidt om ham og får ham vækket stille og roligt. Du kan godt finde nogen som er uenige i dette, men det er min holdning:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat, det lyder jo som om at det går rigtig godt hos jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske