Svar: Spiser om natten fremfor om dagen
28. februar 2004
Alder:
4 mdr.
Det er vigtigt at du sørger for at give din datter mad nok i løbet af dagen. Hun må ikke sove dagen væk og hvis hun sover for længe kan du blive nødt til at vække hende, for at holde hende til brystet.
Hun vil fortsat have behov for at blive ammet om natten, sålænge hun er så lille, men det er uhensigtsmæssigt for jer begge at hun skal have bryst hver 2 time natten igennem. Hvis hun ikke har fået nok mad i løbet af dagen, skal hun indhente det forsømte om natten.
Dertil kommer at du måske er mere rolig om natten, at mælken flyder lettere og det derfor er dejligt for hende at spise på dette tidspunkt. Du kan om dagen amme hende liggende, som du gør om natten, for at se om det kan få hende til at tage lidt mere fra i dagtimerne.
Sørg også for at der om dagen sker noget. Snak med hende, hjælp hende til at bevæge sig, trille osv. Og om natten skal du sørge for at der er ro. Hun behøver f.eks. ikke at blive skiftet om natten, med mindre hun har afføring. Undgå at tænde lys og snakke om natten. Stille og roligt skal du lære hende at det er om dagen man er vågen og om natten at man sover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske