Svar: Madglad pige
31. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Sussi
Det lyder som om at Amalie har en god appetit og mod på livet. Jeg tænker derfor at du måske skal begynde at tilbyde hende lidt mere familiemad, så hun både får sin grød og mos, men også begynder at få lidt mere mad i hånden, mad som skal tygges og arbejdes med i munden på en anden måde.
Nu hvor hun er 7 måneder gammel, så vil det være helt fint at begynde på dette. Du skal naturligvis hele tiden vurdere, hvad hun kan klare af mad, hvordan konsistensen skal være osv. Det er derudover rigtig vigtigt at hun fortsat tilbyde hyppige måltider. Hun skal faktisk spise tit i løbet af dagen for at få sit behov dækket ind. Hun vokser meget og bruger rigtig meget energi i løbet af dagen, - triller, kryber, pludrer osv.
Det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne forsøge med en nogenlunde fast plan for dagen. Det vil sige nogenlunde faste tidspunkter for hvornår du tilbyder hende det ene og hvornår du tilbyder hende det andet. Amalie får lige nu 6 flasker og det indtag skal på nuværende tidspunkt skæres ned til 4 flasker dagligt.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske i sengen og sover måske lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød lavet med smørklat og mælk, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frisk frugt eller frugtmos, ½ bolle med smør, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Du kan give hende hjemmelavet mos, rester fra aftensmaden eller købe grøntsagsmos fra glas. Hun må gerne få lidt ris med lidt sovs, lidt mosede kartofler med indmaden af en frikadelle eller lignende. Ved siden af kan du begynde med lidt små brødhapsere med smørbart pålæg, det kan være leverpostej, sildepostej, makrel, smøreost. Grøntsagsmos kan også bruges som smørbart pålæg. Vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske ca 12.30-13
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden - melon, appelsinbåde, fersken, lidt blomme eller lignende at sidde med selv. Vand af kop
Aften 18.00: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere udgangspunkt i jeres mad, meget gerne ris med sovs, kartoffelmos og millionbøf, laks og stuvet spinat, indmaden af en frikadelle med lidt mosede grøntsager osv. Ved siden af brødskorper, kogte blomkål og broccolibuketter, kartoffelbåde eller en lille kogt kartoffel i hånden. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske mellem 19-20
Sen aften 23/24: Flaske
Nat 24/06: Behøver ikke mælk i dette tidsrum.
Som du kan se har jeg fjernet et par flasker men har tilgengæld øget din datters indtag af både grød og grøntsagsmos samt tilbud om man i stykker og mere og mere udgangspunkt i familiemad.
Det er super godt at hun er så madglad og du skal netop søge at tilbyde hende så meget som muligt og så stor variation som muligt med den alder hun har. Det vil forebygge kræsenhed senere hen.
Sundhedsstyrelsen taler om et vindue, som man skal søge at udnytte:
"Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders alderen, hvor barnet lettere accepterer en ny smag og konsistens, specielt tyggemad" (Citat, anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Det er derfor rigtig godt at du netop nu udnytter hendes lyst til at spise og putte i munden, så glæd du dig over at du har en madglad pige. Hun skal faktisk have mere rigtig mad og mindre mælk:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske