Svar: Vand, morgenmad m.m.
31. marts 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Lise
Det lyder som om at det går meget godt hos jer i øjeblikket:o)
Emma må naturligvis gerne få små brødhapsere med smør, smøreost eller andet om morgenen og så blive suppleret lidt op med havregrød. Det er helt okay. Hendes frokost og aftensmad lyder rigtig fint og det er super at hun nu får meget mere mad, med udgangspunkt i det I andre spiser.
Som mellemmåltider formiddag og eftermiddag kan I tilbyde lidt boller, lidt frugt (frugtmos eller frisk frugt i stykker) eller I kan begynde med lidt A38, tykmælk eller yoghurt naturel. I dette kan I komme lidt frugtmos eller bær og på den måde tilføre det smag. I kan også bruge lidt rugbrødsdrys, nogle vælger at bruge lidt müsli - hvad I nu selv spiser og så naturligvis medtænke at sukker, chokolade osv. skal hun naturligvis ikke have, så vælg de sundeste musli produkter.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil give Emma flaske, da hendes øgede indtag af vand hjælper hendes mave til at blive holdt igang og dermed også påvirker hendes lyst til at spise og hendes velbefindende generelt.
Jeg synes dog fortsat at du skal vægte at det at sidde og spise ved bordet hænger sammen med at drikke af en kop, flasken er noget hun får i en anden sammenhæng. Du kan evt. overveje om hun vil have glæde af en almindelig tudkop. Ikke en drypfri kop men en tudkop, hvor væsken løber ud automatisk, når man tipper den. Evt. med et par håndtag på så hun selv kan holde den. Så kan hun drikke af den sammen med sin mad.
Hendes mælkebehov er godt 500ml nu, det svarer normalt til ca 3 flasker dagligt. Frem mod 12 måneders alderen nedsættes til 2 flasker dagligt, svarende til ca 400ml som er vigtigt for at dække hendes jernbehov. Men derudover skal hun så dækkes ind via kosten og det vand hun normalt kan drikke af en kop.
Væskeindtaget er et skøn og man skal normalt ikke gå rundt og beregne dette, men lade barnet drikke når det er tørstigt. En beregning af væskebehov til indlagte børn 0-2 år lyder normalt på: 150ml/kg/24 timer. Da din datter vejer godt 8 kg, så svarer dette til at hun skal have ca 1200ml væske i døgnet. Her vil noget af det naturlig vis være mælk, noget være vand og noget af det vil også indgå i madlavningen - men helt tosset lyder det vil ikke at hun skal have godt 1 liter:o)
Jeg håber dette er svar på dine spørgsmål, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske