Svar: Vand i kroppen efter graviditet
31. marts 2008
Alder:
2 mdr.
Kære IM
Stort tillykke med at du har født - det vidste jeg jo slet ikke, hvad har I fået? :o)
Jeg tør ikke sige, hvorfor du fortsat efter graviditeten oplever at have problemer med væskeansamling i kroppen, eller især i dine ben.
Min umiddelbare tanke er at du måske sidder mere - sidder ned og ammer i sofaen med benene naturligt bukket, som de er når man sidder i en stol. Det kan gøre det lidt svært for blodet at løbe tilbage til hjertet og det kan godt give hævede ben. Ligesom når man har siddet i et fly i mange timer.
Det kan også være at du har problemer med åreknuder. Nogle kvinder får dette under graviditeten, men det vil du naturligvis kunne se på dine ben...
Hvis du ikke har problemer med dit velbefindende i øvrigt, dit blodtryk, dit blodsukker osv. men kun oplever problemer med lidt hævede ben i løbet af dagen, så tænker jeg at du skal forsøge om du kan bevæge dig lidt mere. Gør det til en vane at gå en lang tur i løbet af dagen med barnevognen og vær opmærksom på at lave nogle vene-pumpeøvelser når du sidder og ammer. Vær meget opmærksom på generelt at få benene lidt op, så du ikke sidder og spænder og lukker af for blodets tilbageløb.
Ellers synes jeg at du skal tale med lægen omkring det. Du har sandsynligvis fået et tilbud om en gynækologisk undersøgelser på nuværende tidspunkt og det vil være helt oplagt at spørge lægen omkring dine problemer med fortsat væskeansamling i kroppen.
Håber I har det godt alle 3...? :) Hører jo nok fra dig igen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske