Svar: Mætter modermælkserstatning?
28. februar 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Gitte
Det lyder umiddelbart som om din dreng har behov for lidt mere mad.
Hvis han vejer 5200g og som tommelfingerregel skal have ca 1/6 af sin vægt i mælk, så vil hans døgnbehov ligge mellem 850-875 ml. hvilket svarer til at han hver fjerde time spiser ca 145 ml.
Hvis din søn ikke får denne mængde, så må du øge mængden.
Modermælkserstatning mætter ham med den alder han har. Det er det rigtige at give. Du kan IKKE begynde at give vælling, som mætter mere, før han er blevet 4 mdr. og i alderen 4-6 mdr. må han stadigvæk kun få to måltider vælling, da det indeholder formeget protein. Resten af dagens måltider skal være almindelig erstatning.
Med hensyn til at sove på jeres mave, så er det jo trygt og dejligt for ham. Når han ligger der, så fornemmer han vejrtrækningen, varmen, hører hjertets rytme osv. alt sammen noget der minder om tiden inde i maven. Hvem ville ikke gerne ligge der, hvis man fik lov:o)
Han er stadig så lille at han har behov for at være nær jer. Hvis han falder bedst til ro i jeres arme, så lad ham gøre det lidt endnu. Pak ham evt. godt ind i babydynen, sådan at når I flytter ham over i liften, eller hvor han nu sover, så føler han sig stadig omsluttet og dermed tryg.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske