Svar: Antal grød og mos måltider
31. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lone
Det lyder som om at Rasmus stortrives med både skemad og flaske, hvor er det dejligt:o)
Mælken er fortsat det vigtigste for ham og jeg synes det er for tidligt at øge ham til 3 skemåltider med den alder han har. Jeg synes du skal vente en månedstid endnu inden du sætter ham yderligere op.
Det er som sagt vigtigt at mælken udgør størstedelen af hans indtag. Derudover er det meget vigtigt at han fortsat har godt gang i maven og jeg tænker også at man skal passe på ikke at presse for hurtigt på med skeen, da du så kan risikere at han fravælger både skemad og flaske lige pludselig... Så skemad to gange dagligt er rigtigt fint fortsat.
Når jeg ser din plan for dagen, så er jeg faktisk lidt i tvivl om hvad du reelt giver ham...:o) Min umiddelbare tanke er, at der går meget lang tid mellem flasketilbuddet i løbet af dagtimerne. Du tilbyder ham flaske kl. 06, 09 og så først igen kl. 19 inden natten, nogle gange endda først kl 22 eller?... Jeg tænker at han skal tilbydes lidt hyppigere flaske og at det vil være rigtig godt, hvis du kunne tilbyde ham flaske inden middagsluren. Normalt vil han også have behov for en flaske om eftermiddagen og du skriver at hvis du giver ham mme kl. 16, så vil han ikke spise sin mos om aftenen. Det kan godt være at han kan undvære mme på dette tidspunkt, det kan også være at du skulle forsøge med en lille mængde - bare mellem 50-100ml vil jo være helt fint.
Det handler for det første om at mælken kan udgøre mere end skemaden og at hans væskebehov også skal dækket. I forhold til at han kun er 4½ måned, så vil det normalt være passende med mindst 750ml mme dagligt ved siden af hans skemad, nogle børn drikker faktisk mere mellem 800-900. Men som jeg læser din plan så får han 200+ evt. 100+ 200-250 - altså ialt 500-550ml og det er umiddelbart lige i underkanten. Jeg ved at du tidligere også har tilbudt ham brystet og hvis du stadig gør det, så er det rigtig fint - så er det jo bryst han får igennem dagen, men det kan jeg ikke se af din plan?
Mit forslag til plan se således ud:
Tidlig morgen kl.5.00-6.00: Flaske 200 ml. MME
Formiddag 9: Tilbydes flaske med mme, spiser efter behov
Formiddaglur
Frokost 11.30-12.00: Grød evt. med lidt frugtmos for at variere lidt, vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme ca kl. 13.00/13.30.
Eftermiddag 16.00: Tilbydes flaske, måske bare mellem 50-100ml
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten kl. 19 med en flaske mme eller vælling
Sen aften 23: Flaske med mme
Det kan godt være at jeg ikke har læst dit brev rigtigt, at du rent faktisk tilbyder lidt flere flasker, at du tilbyder både kl 19 og igen sen aften og at det ikke er enten eller, og det hjælper jo meget på indtaget.
Jeg håber dog at du kan bruge min plan for dagen - det ligner jo meget det du selv har skrevet:o)
Med hensyn til skævhed af kraniet, så er det især de første 3 måneder at hovedet tager facon efter hvordan det ligger. Hvis jeres dreng ingen problemer har med fladhed eller skævhed og hans hoved er super som det skal være, så behøver I umiddelbart ikke bekymre jer mere. Modsat, hvis han har tendens til lidt lejringsbetinget skævhed, så er det også nu at I virkelig skal gå ind og ændre på det, nu I skal gøre en indsats.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske