Svar: Start på grød?
31. marts 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev:o)
Du bør vente med at introducere skemaden til din dreng er fyldt 4 måneder, man tæller måneder og ikke uger:o) Tidspunktet for hvornår barnet er parat til at begynde afhænger af mange ting.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten bør ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, fra sundhedsstyrelsens bog "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", 2005).
Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og hører til det man kalder for tilskudsblanding. Det betyder at vælling er noget man kan springe fuldstændig over - det er ikke noget man behøver give sit barn. Nogle forældre vælger at tilbyde barnet en flaske vælling inden natten i håb om at barnet sover lidt mere roligt på dette. Både modermælkserstatning og vælling vil normalt mætte lidt mere end modermælk og børn der udelukkende får flaske vil derfor normalt spise færre gange i døgnet end børn der udelukkende bliver ammet. Nogle forældre oplever derfor en effekt ved at tilbyde en flaske inden sengetid, og effekten kan være der uanset om det er vælling eller almindelig modermælkserstatning - og så er der også forældre som ingen effekt oplever ved at tilbyde barnet vælling eller mme.
Det er korrekt at det især er de første 4 måneder at amning har en forebyggende effekt i forhold til allergi og at barnet efter 4 måneders alderen kan ernæres som alle andre børn. Det betyder at barnet, når det er 4 måneder gammelt kan tilbydes almindelig modermælkserstatning og almindelig vælling. Er der tale om et barn med mælkeallergi er situationen dog en anden og her skal barnet fortsætte med Profylac eller Nutramigen i flere år.
Hvis du gerne vil bibeholde den allergivenlige erstatning selvom din dreng er 4 måneder, så er det muligt at lave vælling selv.
2 dl vand
2 tsk. majsstivelse (fx maizena)
eller 1½ spsk. hirseflager, ris- eller majsmel
4-6 mål modermælkserstatningspulver
(afhængig af mærke).
Vand og stivelse (mel/flager) piskes sammen og bringes i kog under piskning. Skru ned for varmen, læg låg på og lad det småkoge - hirseflager og ris- og majsvælling i 5-10 minutter, majsstivelsesvælling ca. 1 minut. Afkøles lidt før modermælkserstatningspulveret tilsættes - og vællingen piskes sammen.
I stedet for erstatning kan du også bruge udmalket modermælk. Her bruger du så tilsvarende mængde mælk, som der bruges vand/pulver i ovenstående opskrift.
Du skal være opmærksom på at vælling som sagt også først anbefales efter 4 måneder og at vælling i 4-6 måneders alderen max må udgøre 2 af dagens måltider (max 400ml).
Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med at man anbefaler amning af ernæringsmæssige årsager i 4-6 måneders alderen? Modermælk er en helt speciel sammensat mælk, som man ikke kan lave kunstigt og som små børn har behov for. Ikke kun som spæde eller mellem 4-6 måneder, men helt frem til de er 12 måneder eller mere.
Hvis man af en eller anden grund ikke kan eller ikke ønsker at amme, så kan man tilbyde barnet modermælkserstatning og med de produkter vil har i Danmark, vores rene drikkevand, hygiejniske standard osv. så kan man gøre det med god samvittighed! Modermælkserstatning er sammensat så den ligner modermælken mest muligt, men er dog ikke det samme.
Så hvis man kan amme og har lyst til at amme, så er det naturligvis ernæringsmæssigt det bedste for ens barn uanset om barnet er under eller over 4-6 måneder. Modermælkens sammensætning ændrer sig hele tiden i takt med barnets alder og tilpasser sig kontinuerligt til barnets behov. Mælken varierer i sammensætning igennem samme brystmåltid, i løbet af døgnet, fra dag til dag og over tid. Og det kan man ikke lave kunstigt - sådan er det ikke med erstatning.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper dig videre og besvarer dine spørgsmål:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske