Brev:
Vil først have vælling når han er puttet
31. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Vil først have vælling når han er puttet
Kære Helen
Først tusind tak for dit dejlige svar på mit brev for 2 mdr siden. Jeg kontaktede lægen og fik beskeden efterfødselsreaktion, eller som tværfaglig team kalder det: en belastningsreaktion. Hvilket langt de fleste omkring os bedre forstår.
Jeg har fået det meget bedre nu og kan nyde min dejlige søn. Jeg har slækket meget på kravene til mig selv og min mand er virkelig trådt i karakter og er en kæmpe støtte. Jeg har stadig dage, hvor det brænder på, men jeg har fået øjnene op for de ting, der udløser det og kan for det meste få sagt stop inden. Jeg tror, det har gavnet vores familie, når man ser det lidt på afstand og styrket mig og mands forhold.
Rutinerne vi nu har indført er kommet for at blive, jeg er ikke supermor og skal ikke være bedre eller kunne mere end alle de andre – det er ok at sige nej og springe over hvor gærdet er lavest ind imellem. Tak skæbne for lille Jonas, at han kunne lære mig den lektie. Og tak for din store indsigt og dine ord, der først skræmte mig, men alligevel var drivkraften til at søge hjælp.
Mit spørgsmål går nu på stump, som bliver 5 mdr om 11 dage. Han vejer nu 10 kilo og er 70 cm lang. Han er glad og sjov og til stor underholdning for hele familien. Specielt storebror synes han er blevet vældig skæg siden han griner af alting. Han er super godt i gang med mos...får risgrød morgen når han vågner ved 07 tiden, er vågen i ca 2½ time, sover en god times tid, får så hirsegrød med frugt, igen vågen godt 2 timer, sover igen ca 1½ time, får frugtmos, sover så ca ½ time og får så grøntsagsmos inden sengetid kl. 19.30-20.00., hvor han har været vågen i ca 3 timer igen. Han spiser mellem ¾ og en hel dl grød pr måltid, men til aften spiser han næsten 2 dl grøntsagsmos. Til alle måltider, drikker han vand af kop og får ca 80-100 ml mælk på flaske.
Dog ikke til aften, hvor jeg laver vælling, som jeg tilbyder inden sengetid, men han vil aldrig have den. Derimod vågner han efter 30 minutter, efter der er sagt godnat og tømmer så 200 ml vælling på 2 minutter. Bøvser og sover indtil 02-03 (hvor han får endnu en flaske vælling – ca 150 ml). Jeg har prøvet at give ham sutten, men han vil ikke sove, før han har fået den flaske, og det er da også fint, at han sover så længe – men jeg forstår bare ikke, at det skal være sådan. Har du et bud på det? Er det 'bare' en vane vi har etableret?
Lige et andet spørgsmål - er der noget mad jeg kan give ham som han selv kan holde når vi sidder ved bordet... ofte er han jo færdig før os og den anden dag gav storebror ham en stang agurk - men jeg ved ikke helt om det er ok - er der noget specielt brød (måske majsbrød??) eller andet som er nemt for ham at håndtere og som han må få? Han tygger godt nok op og ned og har to tænder at gøre med :0)
På forhånd tak
Karen