Brev:
Stadig svært ved at falde i søvn
31. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Stadig svært ved at falde i søvn
Kære Helen.
Et par uger er gået siden vi sidst skrev til dig. Vi har forsøgt at give vores pige mme på sutteflaske, men hun har trods mange forsøg med variation af tidspunkter mv. ikke villet tage flasken. Ser væk og græder. Til gengæld går det bedre med amningen (stadig på et bryst), hvor jeg ikke længere føler “sejtrækkeri”. Hun er også begyndt at gylpe en del igen. Vægtmæssigt er det også gået ok, hun ligger nu igen på sin kurve og har fordoblet sin fødselvægt nu her ved 4 mdr. (fra 3100g til 6200g).
I den seneste uge har vi prøvet med majsgrød blandet med mme. Trods mme blander jeg yderligere 1 tsk olie i (er det ok?). Vores pige spiser ca. ½ -1 dl færdig grød, og selvom koncentrationen ikke altid er god, ser hun ud til at nyde skefuldende. Og hun synes også, at det er skønt at drikke vand af en tudekop (hvor meget skal hun drikke til?). Hun vender så hovedet væk til sidst og siger klart fra. Vi finder det mærkeligt, at hun så direkte bagefter søger brystet og tager i hvert fald en halv amning?
Effekten på søvnrytmen har været, at hun faktisk er mere urolig om aftenen og har endnu sværere ved at falde i søvn til en aftenlur. Når hun til sidst er helt udmattet kan vi gynge hende i søvn i liften. Hun er så pakket ind i voksipose og har en klud over hovedet. Bagefter ½ times lure er hun igen glad.
Nyt er dog, at jeg de seneste uger har kunne amme hende i søvn ved 23-tiden. Det trækker dog nogle gange ud - op til en time! Det er ret belastende, men til gengæld er der intet skrigeri ved sengetid. Nattesøvnen er blevet lidt mere urolig, hvor jeg af og til ammer x 3 nu. Om natten falder hun dog hver gang let i søvn bagefter.
Efter opstart af grød virker hendes mave lidt udspilet. Hun har afføring hver anden dag, og konsistensen er blevet tykkere.
Lige nu er vi temmeligt frustrerede over nogle aftener med SÅ MEGET uro. Hvorfor bliver vores pige ved med ikke at finde ro??? Om dagen og natten går det jo virkelig godt!?
Vi kan jo ikke rigtigt få hende til at spise mere? Vores store ønske er, at hun kan falde til ro i hendes egen seng. Hun ligger med en afskærmende kant, en lyskæde og vi har siddet lange stunder med hende derinde. Hun ligger ofte i starten og pludrer, vrider sig så rundt og græder så til sidst. Vi kan desværre ikke få det til at fungere med sut. Hun spytter den ud. Hvid lyd og anden musik har heller ikke hjulpet. Vi vil meget gerne høre din vurdering af den nuværende situation!
Og så til sidst; den trætte mor har spist rigtigt mange rosiner bade under graviditeten og i amneperioden, gælder der også restriktioner for indtag hos moren?
På forhånd tak! for din hjælp.