Svar: Stadig svært ved at falde i søvn
31. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Hej
Hvad der lige er sket hos dig i forhold til mælk og mælkedannelse er svært at svare på, men det lyder umiddelbart som om at du lige i øjeblikket danner mælk nok og at din datter trives med brystet. Hun har igen taget på og hun spiser godt ved brystet, afviser konsekvent flasken, gylper sågar lidt osv. og det lyder derfor som om at hun får hvad hun har behov for hos dig - hvor er det dejligt!
Jeg kan forstå at I nu også er begyndt med lidt skemad og det lyder fornuftigt. Hun virker parat og det kan også have noget at sige i forhold til hendes vægtøgning. Hendes mave fungerer også umiddelbart fint. Det er helt normalt at afføringen bliver en lille smule fastere men det skal dog forsat være grødet i konsistensen, hun må ikke få hård mave.
I skal se det som et sundhedstegn at hun vælger brystet efter at have spist skemad. Det er helt naturligt at hun har behov for mælk efterfølgende og netop på den måde begynder hun også at vende sig til at rumme lidt mere i maven, vil derfor begynde at spise mere, måske tage lidt mere effektivt fra, når hun dier hos dig og vil således stille og roligt, også tage mere på. Det vil således ikke være usædvanligt at hun med den alder hun har, starter med at spise lidt skemad, og så efterfølgende ved brystet spiser det samme som hun plejer. På den måde får hun det ekstra mad, som hun har haft behov for.
Det vil være rigtig godt med en lidt mere fast plan for dagen, fordi det kan spille ind på hendes humør om aftenen, at hun sover til nogenlunde faste tider i løbet af dagen. Det er ikke usædvanligt at børn på jeres datters alder begynder at være mere vågne, sover kortere lure i løbet af dagen. Det er også meget normalt at de har en lang vågenhedsperiode om aftenen og faktisk går lidt sent i seng. Derfor kan det være at I simpelthen skal prøve at putte hende lidt senere til natten end I gør i øjeblikket, - at hun ikke er træt nok. Tidspunktet for putning til natten afhænger dog af, hvor sent hun har sovet sin sidste lur om eftermiddagen.
I skal som udgangspunkt gå ud fra at hun har behov for at sove 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en sen eftermiddags/tidlig aftenlur. Om dagen vil hun måske sove 5 timer, om natten ca 10, så hun sover 15 timer i døgnet.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes, sover lidt videre. Og så står I op og dagen begynder. Nogle gange vil hun have behov for yderligere en amning om morgenen, når I står op
Formiddag 9.30: Ammes
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske 1½-2 timer
Frokost 12: Grød lavet af ris, majs, hirse og lavet med mme. Tilbydes vand af kop og I kan også forsøge med lidt frugtmos på for at variere smagen lidt.
Ammes og puttes til middagslur kl. 13-13.30, sover igen et par timer måske 2½, må gerne puttes i lift og barnevogn
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sen eftermiddag sover en times tid, nogle gange mellem 17.30-18.30. Du kan evt. lægge dig med hende i jeres seng og amme hende liggende. Lad hende bare blive liggende, så hun sover, hvor hun er faldet i søvn, naturligvis sikre at hun ikke kan trille ud af sengen!
Aften 18.30: Kan på et tidspunkt begynde med lidt skemad om aftenen, grød til at begynde med og omkring 5 måneder lidt grøntsagsmos af f.eks. kartoffel, blomkål, broccoli, gulerod, vand af kop.
Ammes efterfølgende
Og ammes efter behov i løbet af aftenen, det er meget normalt at børn i denne alder er vågne om aftenen og små spiser hyppigt ved brystet, fylder sig op til natten.
Måske er hun derfor først parat til at blive puttet til natten mellem kl. 21-21.30...
Alt efter hvor sent og hvor meget hun er blevet ammet om aftenen, vil hun naturligvis fortsat have behov for brystet omkring midnat og evt. midt nat. De fleste børn er 6 måneder inden de kan sove fra 24-06 uden mælk.
Jeg er ikke klar over hvordan en dag ser ud hos jer, men jeg tænker at ovenstående plan måske kan hjælpe jer lidt videre og give jer en idé om hvordan det kan se ud for et 4 måneders barn, som er nysgerrig og gerne vil følge med i verden og måske derfor sover lidt kortere lure og er vågen om aftenen. Det ændrer sig hele tiden, når hun nærmer sig 6 måneder vil det ændre sig igen...
Med hensyn til ekstra fedtstof i grød, så må du gerne give hende dette. Og med hensyn til vand af kop, så gør øvelse mester og hun skal bare drikke små slurke. Det er ikke meget hun behøver, det er mere for at lære det og vende sig til at drikke på denne måde. Det er fint at hun selv siger fra og søger brystet, det er mælken hun tager på af.
I skal ikke tilbyde hende mere end ½-1 dl. grød af gangen, så er det bedre at tilbyde hende 2 gange dagligt. Også selvom hun åbner munden og gerne vil have mere, så skal I holde lidt igen og så i stedet følge efter med mælk. Det er vigtigt for at holde hendes mave igang, så hun ikke får ondt i maven.
Hun lyder også som en pige der har brug for fysisk kontakt og nærhed, derfor er det rigtig godt at I svøber hende og putter hende i liften. Stil liften i hendes seng, så hun vender sig til at ligge der og føler sig tryg ved det sted. I takt med at hun så begynder at vokse ud af liften, så kan I putte hende direkte i sengen.
I kan ikke forvente at I bare kan lægge hende fra jer og hun så falder i søvn, I er nødt til at lulle hende, kærtegne hende, betrygge hende og først lægge hende fra jer, når hun er lige ved at sove, men endnu ikke sover helt.
Når I står med hende og hun skal puttes, står med hende svøbt i armene, så vug hende lidt, se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Læg hende først fra jer, når I fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når I kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra jeres favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har sin sutteklud ved ansigtet. Stå lidt ved hende, hold jeres hænder roligt på hende, så hun fornemmer at der stadig er en hos hende, at hun ikke er alene. Lad hænderne have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Brug evt. lidt lyd "shhh", - hvid lyd som I selv laver, som noget genkendelig og beroligende der er der og følger med, både når hun er i jeres favn og skal hjælpes til at overgive sig til søvnen og når hun efterfølgende ligger i sin seng og hjælpes det sidste stykke vej.
Generelt gælder at man som ammende kvinde skal spise varieret og ikke spise for meget af noget bestemt. Jeg tør ikke sige, hvor hurtigt rosiner udskilles i modermælk og om der lige i forhold til dette kan være et maximum indtag.. desværre. Jeg synes dog det vil være relevant at du forsøger at holde en pause med dit rosinindtag eller sætte dosis lidt ned for at se om det kan give din datter lidt mere ro i maven, - man ved jo aldrig...:o)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske