Svar: Mad - stadig svært med klumper
1. april 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Mias mor
Jeg synes faktisk ikke at planen du sender ser så tosset ud. Mia spiser jo, kan rigtig godt lide maden og vil meget gerne have mad som I andre spiser. Hun får bare noget af det blendet og det er okay.
Mange børn har faktisk rigtig svært ved at klare klumperne i grøntsagsmos. Det er som om at hvis mosen indeholder klumper, så ved de ikke hvad de skal gøre med det, om de skal synke det eller tygge det og så går det galt. Derfor anbefaler jeg faktisk tit, at man moser maden som de får med ske rigtig godt og ved siden af får de så mad i stykker, som enten kan spises med en gaffel eller med fingrene.
Jeg ser derfor ingen problemer i at du tilbyder Mia mos af forskellige grøntsager, mos af jeres mad osv. og så ved siden af tilbyder hende små stykker frikadelle, små stykker brød, godt kogte pastaskruer og lignende. Prøv at køre efter et princip om at det hun spiser af ske, det er moset så hun bare skal synke det og det hun får med gaffel eller spiser med fingrene, det er mad i stykker, som hun skal tygge.
Da hun er glad for det søde og glad for frugtmosen, så tænker jeg at du udmærket kan bruge dette som pålæg på en bolle eller lidt bondebrød en gang imellem - det kan bruges ligesom hvis du ville komme lidt marmelade på. Du spørger om hun får for meget frugt og ud fra hendes tendens til hård mave osv. så lyder det ikke sådan - jeg synes dog at hun får lidt for meget grød. Hun får jo også brød, som er lidt i samme boldgade, men hun skal have mere grøntsagsmos.
Jeg kan godt ud af tidspunkterne for dagen se at det kan være svært at få et formiddagsmåltid ind, når hun sover så tidligt. Jeg tænker at du evt. kan forsøge at flytte hendes tidspunkter for lure lidt ved at trække hende ca 15 minutter hver dag. Så i stedet for at lægge hende 8.30, så lægger du hende 8.45, næste dag kl. 9, næste dag 9.15 osv. så hun til sidst vender sig til at blive puttet til formiddagslur mellem 9.30-10. Det er en rytme som sandsynligvis vil passe dagpleje eller vuggestue, når hun skal starte der.
Jeg kan derudover se at du ammer 3 gange dagligt og også tilbyder sødmælk af kop og tykmælk eller lignende surmælksprodukt. Du skal her naturligvis være opmærksom på hvor meget mælk hun reelt får. Det er vigtigt at hun ikke får for meget, så hun har plads og lyst til anden mad. Det kan faktisk godt have noget at sige i forhold til at ville tygge. Hvis hun er lidt træt eller sultfølelsen er dækket lidt af mælk, så er lysten til at tygge ikke særligt stor - så vælger hun det der glider lettest og som ikke kræver så meget af hende.
Hvorvidt hendes passage i halsen spiller ind ... tja, du kan altid bestille tid hos en øre-næse-hals-læge og få hende tjekket. Oplever du at hun snorker højlydt når hun sover? Hvis du gør det, så kan det godt være tegn på at hendes polypper fylder lidt meget, men det vil ørelægen kunne se.
Når du sammensætter maden til hende, så er udgangspunktet det du selv spiser. Det er fint at give grød morgen og eftermiddag og så grøntsagsmos til frokost og om aftenen. Og ved siden af dette skal hun jo så have mad i stykker, som stimulerer hendes tyggefunktion. Men det er som sagt okay at give hende begge dele. Hvis hun ikke er til surmælksprodukter, så er det fint at give grød om eftermiddagen i stedet for. Brug også gerne frugtmos, gerne som pålæg på brød eller topping på en grød, men giv hende også frisk frugt - prøv med appelsinbåde, kiwi, blommer, ferskner, abrikoser eller lignende, som er lidt blødere i konsistensen end f.eks. æbler. Den plan for dagen jeg sendte dig sidste gang kan du stadig bruge.
Det vigtigste er at hun spiser og nyder det, forbinder maden med noget dejligt og rart og derfor er du nødt til at blende maden lidt endnu. Hun skal ikke opleve at det at spise fremkalder opkastninger og det er også vigtigt at hun oplever at blive mæt så hun kender forskel på fornemmelsen mæthed og sult. Hoste refleks må hun have - hvis maden er ved at ryge i luftrøret i stedet for spiserøret, vil hun automatisk begynde at hoste. Men mad galt i halsen på små børn kan også fremkalde brækrefleks i stedet.
Med hensyn til hvad de forventer i dagpleje eller vuggestue, så tænker jeg at de jo er vant til at passe små børn som netop omkring spisning og spisevaner kan være meget forskellige. Din datter er 9 måneder gammel og det er derfor ikke usædvanligt det du fortæller, hvis hun når hun er et år fortsat ikke kan tygge og fejlsynker, så synes jeg det lyder problematisk men ikke nu. Og dagplejere og vuggestuepædagoger er vant til at børn i din datters alder skal have hjælp til at spise. Øvelse gør mester og der sker rigtig meget på 2 måneder:o)
Når du får en plads til hende, så må du tale med dem om, hvordan din datter har det og hvad hun har behov for hjælp til og så er jeg sikker på at de nok skal hjælpe hende:o)
Rigtig meget held og lykke, håber du er hjulpet lidt videre på vej:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske