Brev:
Vuggestuestart og putteproblemer
1. april 2008
Alder:
14 mdr.
Vuggestuestart og putteproblemer
Kære Helen
Det er efterhånden længe siden sidst, men nu har vi atter brug for din sparring :-)
Vores datter på 14 mdr (12 korrigeret) er lige startet i vuggestue. Indkøringen er gået okay, og tilbagemeldingen er, at hun er glad for at være der. Hun er rigtig ked af det, når vi går fra hende om morgenen, men det går forholdsvis hurtigt over. Derudover vil hun helst være i nærheden af de to pædagoger, hun kender bedst - sådan at forstå, at de har skullet bære eller sidde med hende - eller være lige ved siden af hende hele tiden. I dag forlød det, at de nu godt kunne bevæge sig en lille smule væk, så længe de stadig var tæt på. Vi har også selv opfattelsen af, at hun har det godt, når vi henter hende.
Nu er der til gengæld opstået store falde-i-søvn-problemer om aftenen herhjemme. Vi tænker selv, at det dels skyldes at der sker så meget nyt, dels at hun befinder sig i en overgangsfase mht søvn om dagen. Hun sover stadig to gange, og indtil for en uge siden, passede det fint med at hun sov fra omkring 9-10.30 og så igen fra 14-15.30. I vuggestuen har de valgt at køre hendes lure efter behov.
De sidste to dage har hun kun sovet en enkelt gang - dog senere på formiddagen end normalt. I går valgte vi at holde hende kørene, fordi hun ikke virkede specielt træt. I dag lagde jeg hende i barnevognen kl. 16, fordi hun virkede lidt mat. Hun gik ud som et lys. Men begge dage her det været et mareridt at lægge hende i seng.
Umiddelbart troede vi jo, at hun ville falde om af træthed i går, hvor hun kun havde sovet en enkelt gang. Men sådan forholdt det sig ikke. Hun skreg og skreg og skreg i en halv time. Derfor tænkte vi, at vi hellere måtte lade hende powernappe en halv times tid i eftermiddag, fordi hun i går måske i virkeligheden var overtræt. Men i dag har hun skreget i 45 minutter.
Det er så forfærdeligt, og jeg kan mærke, at jeg ikke kan magte det særlig længe. Jeg kan næsten ikke bære, at hun er så ked af det. Samtidig med at jeg selv er ekstra træt, fordi jeg også er startet på arbejde. Her til aften faldt hun omsider i søvn efter 35 minutter. Men det efterfølgende kvarter er hun vågnet to-tre gange og har sat sig op i sengen. Og grædt. Igen. Da er hun imidlertid så udmattet, at hun falder hurtigt i søvn igen.
Vi har begge aftener valgt at putte hende, ae hende og sige godnat, for så at forlade rummet og gå ud og rummestere lidt rundt uden for. Primært fordi det ikke lader til at gøre nogen forskel om vi er der eller ej i begyndelsen af seancen. Hun skriger lige højt uanset hvad vi gør. I anden 'halvleg' falder hun mere til ro, når vi er der, så der står vi lidt længere ved sengen, indtil hun falder til ro ...
Planen med vuggestuen er, at de skal vække hende før frokost (kl. halv elleve), for at hun kan få lur nummer to tilstrækkelig tidligt på dagen.
Hvad tænker du?
Venlig hilsen