Svar: Vuggestuestart og putteproblemer
1. april 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Forældre
Det er meget normalt at børn når de starter i vuggestue får problemer med at falde i søvn og sover meget uroligt, når de endelig sover.
Som udgangspunkt tænker jeg at I skal forsøge at lade jeres datter få to lure dagligt. Det kan godt være at hun kan nøjes med en lur, men netop fordi der sker så meget nyt i dagligdagen for hende, at hun får så mange nye stimuli, så tænker jeg at det vil være godt for hende at få sove en lille smule om dagen. Det afbræk det giver vil være godt. Derfor synes jeg I skal forsøge at bibeholde to lure i vuggestuen og tale med pædagogerne omkring dette.
Hvis hun ikke får sin middagslur, så bliver hun rigtig træt sidst på dagen og vil have svært ved at holde sig vågen om aftenen. En lur sidst på dagen vil derfor sandsynligvis fylde så meget at den 'æder' af hendes nattesøvn og hun derved bliver sværere at putte, er nødt til at komme senere i seng osv. Det er der jo i princippet ikke noget i vejen for, hvis den rytme lige nu passer bedst, men da hun også skal tidligt op, så er det også begrænset hvor sent hun gerne skal sove.
Det vil umiddelbart være relevant for et barn på jeres datters alder at sove ca 13-14 timer i døgnet, heraf vil dagssøvnen ofte vare 2-3 timer og resten vil være nattesøvn.
En formiddagslur på 45-60 minutter og så en middagslur på måske 1½ time, måske lidt mere, det må man jo se/vurdere, vil måske være det hun har behov for og det som vil virke bedst for jer.
Man siger at netop i søvnen, når barnet sover og drømmer, så nedfældes alt det barnet har lært. Først gennem søvnen vil barnet kunne bruge det og omdanne det. Derfor er søvnen så utrolig vigtigt og netop derfor tænker jeg at I skal forsøge at bibeholde de to lure dagligt lidt endnu.
Det er også meget vigtigt at I holder samme rytme i weekenden som I vuggestuen. I skal stå op på samme tid, selvom I gerne vil sove længere... men det er meget vigtigt at man, når man vil ændre lidt på søvnvanerne, kører samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend.
Når hun skal puttes om aftenen, så må du forsøge at finde det rigtige tidspunkt, måske skal hun puttes lidt før hun plejer, måske lidt senere. Hun har brug for tæt fysisk kontakt og er stadig for lille til at forstå at du er der, når hun ikke kan se dig. De fleste børn er omkring 16 måneder inden de helt begynder at kunne forstå dette. Derfor er det rigtig vigtigt at du sidder hos hende, beroliger og betrygger hende, når hun skal sove.
I kan give hende et bad, det får hendes temperatur til at falde lidt, I kan give hende lidt massage om aftenen, kærtegne hende med bløde strøg af jeres hænder, så hun på den måde hjælpes til at finde roen. Tilbyd hende en kop med lidt lun mælk og en banan. Der er nogle stoffer i banan som får hende til at slappe af.
Hvis hun er fuldstændig ulykkelig og klamrer sig til dig, når du nærmer dig hendes seng, så vent lidt endnu med at putte hende. Det er meget vigtigt at du forsøger at aflæse hende behov, om det er utryghed og angst for at skulle sove eller om det er protest mod at dagen slutter og hun hellere vil lege.
Hos jer lyder det lige nu som et meget stort tryghedsbehov og derfor skal hun selvfølgelig have det.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske