Brev:
Ting og bevægelse
29. februar 2004
Alder:
9 mdr.
Ting og bevægelse
Hejsa
Tak for nogle dejlige svar herinde.
Jeg har en datter på 9 måneder, som har meget travlt med at lære for tiden. Det drejer sig mest om ting dvs. siden hun var 6 måneder har hun gjort følgende. Når vi sætter klodserne klar i puttekassen kan hun selv skubbe dem i én efter én og vender kassen og fortsætter på den anden side, hvor den har samme funktion. Derudover er hun MEGET opmærksom på, hvad der sker omkring hende, opdager med det samme hvis der hænger en ny jakke, står et par nye sko osv.
Hun har brugt pincet-greb siden hun var 6 måneder og kunne klappe og vinke efter 2 dages "træning". Hun er lige begyndt at pege på det hun gerne vil have f.eks. vand, legetøj osv. Hun elsker at læse bøger med os og lyser helt op, når der spilles musik er hun slet ikke til at styre og sidder og rokker og mimer med sin mund :-) - jeg kunne blive ved med ting hun gør meget ud af.
Til gengæld har hun ikke så travlt med sin krop :-) eller dvs. jeg tror ikke hendes fokus er der. Hun har siddet uden støtte siden hun var 5 måneder, men siden da er der ikke sket så meget eller dvs. hun øver i at komme i kravlestilling, og det er tiltaget de seneste par dage, derudover ELSKER hun at gå med os i hænderne og har også gjort dette flot i mange måneder.
Kan vi hjælpe hende til at bevæge sig mere i stedet for at sidde eller er det OK? Er det almindeligt at de har mere fokus på "ting" end bevægelse?