Svar: Ting og bevægelse
29. februar 2004
Alder:
9 mdr.
Hejsa
Det er helt normalt at børn udvikler noget før noget andet, hvis man kan sige sådan. Jeg synes f.eks. ofte at man oplever at børn der er utroligt gode til at tale og som taler flot og tydeligt hurtigt, vil være lidt langsommere motorisk, hvor børn der er hurtige motorisk, måske er lidt langsommere til at udvikle det verbale sprog. Det er naturligvis kun en fornemmelse jeg har og jeg kender ikke til undersøgelser omkring dette.
I må meget gerne hjælpe jeres datter med at komme op i kravlestilling og hjlæpe hende til at rokke frem og tilbage, når hun står på alle fire. I skal ikke begynde at flytte på hænder og fødder, men bare hjælpe hende med at rokke, da det er fra den rokkende stilling at barnet begynder at kravle.
Derudover så kan det være en god idé at bruge jer selv i leg med hende på gulvet. Hjælp hende til at klatre rundt på jer og trille, rulle, knuse. Find en stor papkasse der er åben i begge ender og se om I kan få hende til at bevæge sig ind igennem. Leg gemmeleg, hvor hun skal flytte lidt på sig, for at få øje på jer. Gyngeture er også godt, det udvikler også balancen. En dukkevogn eller en vogn der kan skubbes foran sig. Snurretop, bolde, balloner, trækkedyr osv - altså legetøj der på en eller anden måde bevæger sig og kræver at hun følger efter. Indret en skuffe et skab med forskellige ting, der kan tåle at komme på gulvet igen og igen. Der skal være noget spændende, som pirrer hendes nysgerrighed og giver hende lyst til at komme hen og se, hvad der gemmer sig.
Nogle børn er som jeres datter, tager ting op, undersøger dem, afprøver dem, udforsker og andre børn tager en ting op, ser på den og smider den. Det er vigtigt at lade barnet følge sit eget tempo og ikke sætte alt for mange grænser, når barnet har lyst til at gå på opdagelse.
Håber noget af ovenstående gav jer lidt idéer. Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske