Svar: Gylp og vægt
1. april 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Kaye
For at holde din drengs mave i orden vil det være rigtig godt at du sørger for at tilbyde ham både grød og grøntsagsmos. Muligheden for variation bliver naturligvis større i takt med at han bliver ældre, kan begynde at få flere grøntsager, andre og grovere grødtyper, kød, fisk osv. men du kan stadig godt forsøge at variere det så meget som muligt, netop for at sikre en god mavefunktion. Normalt anbefales det at grød max udgør to af dagens måltider, resten grøntsagsmos.
Det vil være rigtig fint at bruge modermælkserstatning i grød og mos og i hjemmelavet mad skal du også huske at energiberige med en tsk. fedtstof. Giv ham vand af glas til alle måltiderne, da væske indtaget også er vigtigt for mave funktionen.
Det er vigtigt og en god idé at supplere med flaske og modermælkserstatning, da Aksel ikke er ældre end han er. Han skal fortsat have rigtig meget mælk og amning 3 gange dagligt vil normalt ikke være nok til at sikre ham hans mælkebehov. De fleste børn i 5-6 måneders alderen vil have behov for amning eller flaske 5-6 gange dagligt. Der er enkelte børn som kan nøjes med mindre men det er de færreste og netop når Aksel ikke har taget helt nok på, så er det oplagt at se på hans indtag af mælk.
Da han samtidig skal passes og du skal til at arbejde, så vil det være helt oplagt at han nu begynder at få modermælkserstatning på sutteflaske. Og som udgangspunkt skal mælken udgøre et større indtag end mængden af skemad. Derfor vil det normalt være rigtig godt på nuværende tidspunkt at følge efter med mælk, når han har fået sin skemad. Altså give ham 1 dl. skemad og f.eks. 100 ml mme (eller bryst), frem for 2 dl skemad og ingen plads til mælk efterfølgende... det er min holdning:o)
Du kan overveje om du vil købe speciel erstatning mod refluks, Enfamil A.R hedder den og sælges på apoteket. Du kan dog også sagtens forsøge med helt almindelig modermælkserstatning eller lidt vælling, som godt kan ligge lidt tungere i maven end modermælk...
En plan for dagen med 3 måltider skemad og bryst eller flaske kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Bryst/flaske
Formiddag 9: Grød med frugtmos, vand af kop
Bryst/flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos (du kan variere lidt hver anden dag), vand af kop
Bryst/flaske og puttes til middagslur mellem 13-14
Eftermiddag 16-16.30: Bryst/flaske
Powernapper evt. ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop, evt. lidt frugtmos til at holde gang i maven efterfølgende. Vand af kop
Bryst eller flaske og puttes til natten mellem 19-20
Sen aften 23-24: Bryst eller flaske
Nat 24-06: Sover om natten uden mælk...
Jeg håber at ovenstående plan giver dig en idé om hvordan en dag kan se ud, så han får mad og mælk nok. Samtidig vil planen kunne hjælpe de der skal passe Axel.
Hvis du vil trappe ud af amning, så gøres dette bedst ved at erstatte en amning af gange med en flaske, så du får mindre og mindre mælk. Det kan også være at du vælger at bibeholde amningen 1-2 gange dagligt, fordi det er hyggeligt for jer at mødes på den måde om eftermiddagen eller fordi det er sådan Aksel f.eks. bedst falder i søvn om aftenen - det står dig frit for. Jeg håber planen hjælper dig til at se hvordan, skaber lidt overblik og gør dig lidt mindre stresset:o)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske