Svar: Amning og mellemmåltider
1. april 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
I forhold til at pigerne nu er 8 måneder så vil det være helt relevant at skrue amningerne yderligere ned - faktisk ned til 3, max 4 gange dagligt, og så tilbyde dem mere og mere familiemad, mad i stykker osv.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Evt. amning, hvis det er en rar måde for jer at starte dagen på, ellers kan du evt. springe over og så i stedet amme inden formiddagslur
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ banan eller anden frugt, moset eller frisk frugt, ½ bolle med smør og lidt ost, vand af kop
Puttes til formiddagslur (evt. amning, afhænger helt af deres øvrige indtag af mælk) ca 9.30-10.
Du kan forsøge at flytte deres lur lidt frem ved at rykke den med 15 minutter dagligt.
Frokost 12: Grøntagsmos med kød eller fisk, og ved siden af brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, - sildepostej, makrel, rognguf, leverpostej, smøreost, avokadomos og lignende kan også bruges som smørbart pålæg. Vand af kop
Puttes til middagslur 12.30-13 (hvorvidt du er nødt til at amme inden må du prøve at vurdere, - det begynder at kunne undværes)
Eftermiddag 15-15.30: Lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i stykker, i takt med at de nærmer sig 9 måneder evt. en lille portion surmælksprodukt med lidt frugtmos, ½ bolle med lidt smør, ost, vand af kop.
Powernapper - det lyder som om de fortsat har behov for det og det er naturligvis i orden. De fleste børn vil dog springe denne lur over med den alder pigerne har nu... Fleksibilitet må der dog være:o)
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Pigerne må gerne få ris, godt kogte pastaskruer, sovs af forskellig slags. De må i princippet få det samme som I spiser, men dog naturligvis i en konsistens som I ved de kan kapere.
Evt lidt frugtgrød med mælk til dessert, nogen vælger også at indføre en portion natgrød.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. amning, afhænger helt af deres øvrige indtag i løbet af dagen. Mange vælger at bibeholde denne amning fordi man så er sikker på at børnene ikke behøver mælk igen næste morgen tidlig. Samtidig kan der være noget fornuftigt i at fjerne amningerne om dagen for her at give plads og lyst til mere rigtig mad. Som sagt vil 3 amninger (max) 4 være nok til at dække mælkebehovet.
Med hensyn til quinoa, så kender jeg ikke til at der skulle være specielle restriktioner omkring dette til børn. Det er så vidt jeg ved fri for gluten og kan bruges sammen med eller i stedet for ris eller pasta. Quinoa kan bruges helt, men kan også males til mel og bruges i pandekager. Det kan ristes og bruges som drys osv. der er mange muligheder. Generelt gælder at man skal søge for at tilbyde barnet så stor en variation som muligt, det har vi alle bedst af:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske