Brev:
Store portioner skemad og holde maven igang
2. april 2008
Alder:
5 mdr.
Store portioner skemad og holde maven igang
Kære Helen
Jamen så melder spørgsmålene sig igen :-)
Først lige lidt tilbagemelding omkring undersøgelsen af Mathildes ryg på børneafdelingen. De kunne godt se en lille skævhed ved ballerne, men mente ikke, at det vil få betydning for hende i fremtiden. Grædeturerne er jo også forsvundet så det er jo dejligt :-)
Denne gang gælder mine spørgsmål skemaden.
Jeg startede da hun var 4 mdr, da jeg jo altid har haft svært ved at mætte hende. Jeg fik øget min mælkeproduktion men den faldt hurtigt igen og jeg havde ærlig talt ikke mod på at blive ved. Hun er stadig ikke begejstret for flaske. Til gengæld er hun fuldstændig vild med skemad og at drikke mme af kop. Problemet er bare at det virker som om at maven har lidt svært ved at følge med.
Jeg giver både frugt og grøntsagsmos for at holde maven i gang og også lejlighedsvis sveskemos. hun spiser ca en dl. af gangen og vil gerne ammes umiddelbart efter. (jeg ammer stadig 8-9 gange om dagen. Førhen var det 10-12 gange og flaske efter behov). Min sundhedsplejerske har rådet mig til at give hende større portioner (1,5-2 dl) og lade et skemåltid erstatte et brystmåltid. Jeg har dog kun ville forsøge med ca 1,5 dl, da jeg synes det virker som meget.
Desuden er jeg blevet rådet til at give skemad 3 gange dagligt. Det synes jeg virker lidt voldsomt? Hun er jo kun lige blevet 5 mdr. Men hun vil gerne have maden. Dog synes jeg det virker som om at hun bøvler med lidt mavekneb, og har svært ved at sove hvis portionerne er for store. Hun er som sagt også begyndt at lide af hård mave, men har som hovedregel afføring hver dag.
Spørgsmålet er så om jeg skal holde igen med maden som hun er så glad for og/eller hjælpe hende med at holde gang i maven?? Hun vågner tit og er meget ked af det fordi hun skal have afføring som så virker lidt hård i konsistensen.
Hun gylper stadig meget men det er dog aftaget en lille smule efter hun er begyndt med skemad. Jeg synes ikke hun får for meget mad og hun er da heller ikke nogen særlig stor pige. Vejer nu 6.4 kg og er 64 cm. (3140 ved fødslen og 50 cm). Og hendes problem har jo også tidligere været, at hun ikke tog nok på så jeg tror ikke hun får for meget (kun måske for store portioner).
Det virker ikke som jeg har så meget mælk længere til trods for, at hun faktisk stadig lægges til ca hver 2 eller 3. time. Hun er også begyndt at vågne for at amme ekstra om natten. Hvis jeg kan få listet en flaske i hende inden jeg går i seng hjælper det dog. Men det er sjældent hun vil have den. Hun græder og søger i stedet det "tomme" bryst.
Pyha jeg troede det blev lettere med nummer 2 :-)
Jeg har også et spørgsmål angående Oskars vækstkurve. Da han var til 2 års undersøgelse vejede han 12,9 kg og var 91. I går vejede vi ham til 13 kg og målte ham til ca 93. Er han ikke vokset for lidt?? han bliver 3 den 17. Juni. Vi er lidt bekymrede for om det er astma medicinen der hæmmer hans vækst.
Glæder mig til at høre fra dig
Tina