Svar: Store portioner skemad og holde maven igang
2. april 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Tina
Dejligt at høre at der ikke var noget med din datters ryg og den lille skævhed ved ballen - det er der mange børn som har og det behøver ikke betyder noget.
med hensyn til skemad så mener jeg som udgangspunkt at det er bedst for børn at få små hyppige måltider i stedet for få og store måltider. Det at få små hyppige måltider giver for det første større mulighed for at variere indtaget og for det andet levner det plads i maven til mælk efterfølgende - alt sammen vigtigt for at holde maven igang og sikre at barnet trives bedst muligt.
Det vil normalt være omkring 6 måneders alderen at børn vil være parate til 3 skemåltider dagligt, når de er begyndt som din datter. Men nogle børn vil faktisk trives med 3 skemåltider før og det kan godt være relevant hos dig. Jeg synes dog at du så skal nøjes med at tilbyde hende 1 dl. 3 gange dagligt og følge efter med mælk, i stedet for at give hende 1½ dl. 2 gange dagligt og hun så ikke drikker så meget mælk efterfølgende. Dette også ud fra at det er vigtigt at hun fortsat indtager mælk nok i løbet af dagen, så hun ikke behøver så meget om natten længere.
Du ammer fortsat rigtig meget og jeg tænker her at det er rigtig vigtigt at du sørger for at hun spiser godt og effektivt ved brystet når hun ligger der. Derfor skal hun heller ikke ligge der hele tiden, men andet kan naturligt tilbydes og det er helt okay med den alder hun har. Du har naturligvis været meget opmærksom på at lægge hende til brystet for at sikre hendes indtag og hendes vægtøgning, men det er ikke længere så vigtigt fordi hun netop nu får så meget andet at spise.
En plan for dagen, som vil sikre hendes mælkebehov og madindtag kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 9: Grød med varierende frugtmos for at holde maven lidt igang, vand af kop for at sikre væskebehov og øve sig i at indtage dette
Ammes godt, evt. fra begge sider og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med varierende frugtmos eller grøntsagsmos. Du kan variere hver anden dag, vand af kop
Ammes godt og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Ammes igen og også her forsøge at få hende til at tage rigtig godt fra. Gerne amme fra den ene side, skifte hende og amme hende igen fra modsatte side.
Powernapper evt. ½ times tid
Aften 18: Grøntsagmos, vand af kop. Evt. lidt frugtmos til dessert for at holde maven igang, vand eller mme af kop
Puttes til natten med amning eller flaske mellem 19-20
Sen aften 23/24: Amning eller flaske
Nat 24-06: Max amning x 1 ellers forsøge at få hende til at sove videre ved at hjælpe hende med at skifte stilling, kærtegn og blive puttet igen.
Jeg håber at ovenstående plan hjælper dig til at se, hvordan en dag kan se ud.
Med hensyn til Oskars vægtøgning, så kan I ikke regne med det jeres egen vægt vejer og det lægens vægt vejer. Der kan sagtens være 1 kg's forskel der eller måske mere... Med hensyn til hans højde, så kan der også være måleforskel der, men hvis det passer at han på et år kun er vokset 2 cm, - så ja, så lyder det ikke af særlig meget.
Jeg tænker at det vil være helt relevant at I drøfter det med lægen når han skal til 3 års undersøgelse. I kan også ringe til lægen og spørge om I kan komme til allerede nu, fordi I er bekymret for hans vækst. Det vil her være helt relevant at I taler med lægen om hvorvidt hans astmamedicin kan påvirke væksten og hvis lægen på vækstkurven kan se at jeres dreng ikke vokser som han skal, så synes jeg I skal tale med lægen om muligheden for at blive henvist til børneafdeling for at finde ud af årsagen til dette.
Prøv også at se det spørgsmål og svar der ligger fra en anden bruger "Reflux og astmatisk bronkitis" fra den 12. marts 2008.
Man kan godt blive forvirret af forskellige meninger og jeg håber ikke jeg har forvirret dig yderligere med mit svar i dag. Rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske