Svar: Kost til 6½ mdr. gammel dreng
29. februar 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Ditte
Jeg synes det vil være fint at du forsøger med lidt grød om formiddagen. Både fordi Daniel nok er oplagt til det på dette tidspunkt, efter at have sovet om natten og være blevet ammet ommorgenen, men også fordi han omkring 7 mdr´s alderen gerne må få 3-4 måltider mad.
En plan kunne således se sådan her ud:
Morgen: amning
Formiddag: grød
Frokost: grød eller grøntsagsmos
Eftermiddag: amning
Aften: Grøntsagsmos, evt lidt frugtmos til dessert
Sen aften: amning
Du må gerne tilbyde ham havregrød og øllebrød, som også er godt til at holde maven igang. Da han kun er 6½ mdr. skal du begrænse brug af grød med hvede, da det indeholder meget gluten. Men lidt må han gerne få. Du må derfor også gerne give ham en enkelt skorpe eller andet, som han kan holde i hånden.
Hvis han ikke er så begejstret for skeen, så lad være med at lave alt for store variationer i maden. Lad ham blive fortrolig med skemaden før han skal modtage nye smagsoplevelser. Det vil sige at du forsøger at give det samme over nogle dage, før du prøver med noget nyt.
Tilbyd ham vand og mælk af kop ved siden af grøden/mosen. Og am ham morgen, eftermiddag og aften, som hidtil.
Det kræver stor tilvænning at spise med ske og det kræver øvelse at få maden ind i munden og at bruge tungen til at få maden bagud til svælget og synke maden. Derfor har en del børn tendens til at 'få det galt i halsen'. Det er det rigtige du gør,- at forsøge at ændre på konsistensen for at se om det så hjælper lidt. Men øvelse gør mester.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske