Svar: Mange korte lure i løbet af dagen
3. april 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Louise
Din datter er stadig så lille at hun er meget selvregulerende hvad angår søvn, derfor er det lidt begrænset hvor meget du kan gøre og det du allerede gør lyder meget fint. Det er faktisk begrænset, hvor meget mere du kan gøre på nuværende tidspunkt.
Omkring 2 måneders alderen begynder du forhåbentlig at kunne se lidt mere effekt af at have et putteritual. Det er ofte i denne alder at man begynder at kunne indføre en sutteklud og lignende ved barnets ansigt og hvor du vil kunne se at hun forbinder dette med at skulle lukke verden ude og slappe af.
Omkring 3 måneders alderen begynder børn at udvikle lidt samme søvnmønster som vi voksne. Udvikler mere og mere de samme søvnfaser, hvilket de ikke har som helt små og omkring 4 måneders alderen begynder man derfor ofte at kunne drage nytte af at kigge lidt mere på klokken, putte til lidt mere faste tider osv.
Når du begynder med skemaden så vil der automatisk også komme lidt mere struktur på dagen, det vil være hensigtsmæssigt at hun tilbydes mad til faste tider og således vil dagen få en helt naturlig og bestemt rytme med tider for mad, søvn, leg osv.
På den måde tænker jeg at tiden også arbejder for jer, hvis det er nogen trøst? :o)
Det er godt at du er opmærksom på at hun skal være mæt når hun skal sove og at hendes vågenhed og protest mod søvn ikke skyldes et behov for mere mad. Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan prøve at lægge mærke til hendes bevidsthedstilstande.
Det er sådan at små børn har forskellige bevidsthedstilstande, som det vil være godt for dig at kende til, fordi det fortæller dig lidt om hvornår du skal putte din datter.
Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig. (Se også min artikel "når det lille barn græder" i min artikelsamling.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, Øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Bibehold dine rutiner med putteritual, mad, svøbning, mad igen og put hende så i liften og stil den i barnevognen eller hvor du på sigt gerne vil have at hun lærer at sove. Kærtegn hende blidt, nus hende lidt, lad dine hænder ligger på hendes krop, vug hende lidt med vognen, hvad der nu skal til for at få hende til ro. Når du ved at hun efter 30-40 minutter atter vågner lidt op, så være parat, læg hænderne på hende, brug de samme kærtegn, samme sutteklud ved ansigtet osv. og se om det så kan lykkes dig at holde hende sovende.
Når hun sover så skifter hendes søvn mellem to faser, hun sover dybt og afslappet og hun drømmer og er mere uroligt sovende, det vil jeg ikke komme videre ind på her. Det du skal være opmærksom på er altså at din datter skal puttes på det rigtige tidspunkt så hun lettere holdes sovende. Du skal regne med at hun vil kunne holde sig vågen et par timer, så skal hun sove igen.
Du skal som sagt bibeholde de gode rutiner du er ved at indføre med mad, svøb og kærtegn og så vil tiden også arbejde for jer - hun er jo stadig bare et lille myr:o)
Håber mine tanker hjælper dig videre på vej, rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske