Brev:
Seperationsangst/tryghed?
28. februar 2004
Alder:
8 mdr.
Seperationsangst/tryghed?
Hej Helen
Min søn på nu 8½ måned har aldrig været "tryghedsbaby" - han har aldrig brugt brystet til andet end at spise, har har altid sovet for sig selv, faldet i søvn uden problemer, bruger ikke sut og har været næsten lige så glad for alle andre end sin mor (snøft).
Det er nu naturligt ændret, men han er nu begyndt at vågne om natten. Han bliver lagt kl. 20 og vågner første gang kl. 1. Her putter jeg ham igen (han sover i eget værelse), nusser ham lidt på håret og går igen. Så vågner han igen kl. 3, 3.20, 3.40, 4 - hver gang skal jeg bare lægge dynen over ham, nusse ham et øjeblik og han snorker videre.. men vågner så ofte igen 20 min efter.
Nogengange tager jeg ham så ind i vores seng, hvor han så stadig vågner, men hvor jeg så kan holde ham i hånden.
Mit spørgsmål er så, skal vi bare acceptere det som en fase der overstås, eller om man nemt kan lave en dårlig vane ud af det?
Skal jeg lade være med at tage ham ind i sengen (vi vil ikke have han sover i vores seng normalt)?
Jeg holder lyset slukket, er stille og han får heller ikke mad.
Det skal lige siges at han har været syg, men er rask nu. Appetitten er det dog stadig småt med, men jeg har bestemt ikke indtryk af at han er sulten - han kan nemt vente til kl. 9 om morgenen med at få noget indenbors.
Han sover normalt fra ca 20-7 uden afbrydelser og falder altid i søvn alene uden problemer.
Han er i øjeblikket MEGET afmålt, når han møder nye mennesker. Hvis der er mange kan han godt begynde at græde. Efter 15-20 min er han normalt ved at tø op. Hænger det hele bare sammen med alderen?
Jeg er selvfølgelig indstillet på at give ham al den tryghed og kærlighed han skal bruge, men jeg vil bare helst tackle det så han, når fasen er ovre, igen kan sove hele natten.
Tak for altid brugbare svar!