Brev:
Mad og mere familiemad
4. april 2008
Alder:
7 mdr.
Mad og mere familiemad
Hei Helen,
Vår datter er nå 7 ½ mnd og igjen søker jeg noen gode råd fra deg.
Lykke har nå begynt å våkne om natten, noe hun aldri har gjort tidligere. Hun våkner nå vanligvis mellom kl 02.00 og 05.00. Hvis kl er nærmere 05.00 gir jeg henne flaske med det samme da hun ikke har fått flaske siden 19.00-20.00, men hvis hun våkner 02.00 prøver jeg da å få henne til å sovne igjen uten flaske. Vil jo ikke venne henne til å spise om natten.
Jeg går inn til henne og prøver å roe henne ned uten å ta henne opp, men hver gang jeg går fra henne begynner hun å gråte. Jeg ender med å ta henne opp og går stille og rolig rundt med henne i hennes værelse. Det virker som om hun faller til ro men med en gang jeg legger henne ned i hennes seng gråter hun igjen. Etter ca 2 timer med å prøve å få henne til å falle til ro, gir jeg opp og ender med å gi henne en flaske. Etter hun har drukket ca 200ml faller hun helt til ro og legger seg til å sove igjen uten problemer.
Det jeg da lurer på er om hun våkner pga sult? Hun sovner jo med en gang hun har fått flaske så det virker jo som det er det som er problemet. Har derfor lyst å innføre et ekstra måltid i løpet av dagen for å se om det hjelper på nattesøvnen.
Vores dag ser slik ut;
Ca 02.00-05.00: Lykke våkner og får flaske, sover videre.
Ca 08.00: Lykke våkner og vi står opp, deretter får hun forskjellige typer grøt til morgenmad
Sover som regel en times tid.
Ca 11.00-12.00: Får mad på glass. Kylling og kartofler, pasta bolognese o.l. (kjøper glass til 8mnd da der er mer klumper i og hun er god til at tygge)
Ca 14.00-15.00: Flaske drikker ca 200 ml
Sover igjen en times tid.
Ca 17:00: Hjemmelaget kartoffelmos med grønnsaker
Ca 19.00-20.00: Puttes i seng med flaske. Drikker ca 200 ml.
Vet ikke helt hvordan jeg skal legge til et ekstra måltid og samtidig få henne til å drikke de 600 ml melk hver dag. Har du noen forslag? Jeg bruker jo mme til mos så hun får jo noe gjennom det og, men hvor mye mme skal de ha i den alderen? Jeg har sett at du anbefaler å gi flaske igjen ved 23.00 tiden men da sover hun, og vil jo ikke vekke henne for at hun skal spise…
Vi har enda ikke begynt å introdusere henne for vår mat enda, men har veldig lyst. Er det noe hun ikke må få? Må alt kjøtt kokes til henne?
Som du kanskje ser sover hun ikke så mye i løpet av dagen men hun er stadig i godt humør, så regner ikke med hun har så stort søvnbehov på dagen lenger. Hun er ellers frisk og rask. Tar på i vekt og ser ut til å trives veldig godt, men hva kan jeg gjøre for at hun ikke skal våkne i løpet av natten? Tror du det vil hjelpe å legge om på måltiderne i løpet av dagen?
Håper du kan hjelpe da vi føler vi har behov for noen gode råd:o)
Med venlig hilsen
Gry