Svar: Mad og mere familiemad
4. april 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Gry
Det er nogle rigtigt fine overvejelser du har gjort dig omkring din lille datter og hendes opvågninger om natten. Jeg tror som du at hun vågner fordi hun er sulten og i forhold til hendes alder vil det være helt relevant med 4 flasker dagligt, 4 måltider skemad og som du skriver, meget mere familiemad.
Det vil være rigtig godt at du forsøger at fylde hende op i løbet af dagen, så hun ikke behøver indhente sit behov om natten. Samtidig er det vigtigt netop at tilbyde løbende indtag af mad for at give god mæthed og tarmene mulighed for at følge med. Hun er god til at tygge og det vil derfor være rigtig godt, hvis du forsøger med lidt brødhapsere og lignende ved siden af grøntsagsmos og grød.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske
Morgen 8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos af ½ banan eller anden frugt, det kan også være lidt frisk frugt i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur evt. med en lille flaske, sover 1 times tid
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det er helt fint at du køber 8 mdr.s mad. Forsøg også at tilbyde lidt brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg - makrel, sildepostej, smøreost, leverpostej og lignende
Puttes til middagslur med en flaske ca 13.30-14
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop. Evt. lidt frisk frugt i hånden
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Det er en god idé at lave lidt ris med sovs - det kan f.eks. være 'boller i karry', hun må også gerne få indmaden af en frikadelle moset med kartofler eller lignende og I kan også give hende kogte blomkål og broccoli hoveder, kartoffelbåde og lignende i hånden. Hun må få næsten alt det I spiser og maden må gerne smage af noget.
Evt. lidt frugtmos til dessert, hvis du tænker at hun kan spise mere
Puttes til natten med en flaske 19-20
Sen aften 23/24: Evt. flaske - dette afhænger helt af hendes indtag i løbet af dagen. Hun vil sandsynligvis kunne spise den i søvne og fordelen ved at give hende den på dette tidspunkt er, at hun så kan sove til næste morgen tidlig uden at hun behøver få mælk...
Som udgangspunkt så kan 3 flasker med 200ml i hver være nok til at sikre hendes mælkeindtag, hvis du samtidig tilbyder et ekstra måltid skemåltid og lidt mellemmåltider, som ovenfor beskrivet - så er det ikke sikkert at du behøver tilbyde den ekstra flaske inden formiddagslur. Modsat kan det være bedre at tilbyde lidt her, bare 100ml, for at hun så ikke behøver efterspørge det om natten.
På den anden side, så er det også meget at forlange at hun i en alder af 7 måneder skal kunne sove fra 19.30 til 05 uden at få noget at drikke. Det behøver således ikke nødvendigvis at være et mælkebehov, men kan godt være et udtryk for at hun er tørstig...
Så der er mange overvejelser frem og tilbage kan du godt høre:o)
Med hensyn til jeres mad, så må hun som sagt gerne få mere af dette. Du spørger specifikt til kød og det er her en fordel at give hende kød der er lavet i ovnen eller kogt. Hun kan også godt få indmaden af en stegt frikadelle eller kødsovs, som ikke er hårdt stegt, men som har stået og simret i lidt tomat på panden. Hvis du laver sovs med sødmælk, så kan I spise det samme og det vil være godt til at give smag.
Du kan give hende kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give hende fisk - kogt eller lavet i ovnen - De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og her må hun gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Det er helt fint at hun sover 2 gange dagligt og jeg tænker at lidt mere mad måske vil få hende til også at sove lidt længere om dagen. Modsat lyder det som om at hun trives og har det godt, så det lyder som om at dagen fungerer og dækker hendes søvnbehov, som det er nu. Det er helt fint.
Jeg håber alle mine overvejelser hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske