Brev:
Spiser næsten ikke aftensmad eller kød
4. april 2008
Alder:
17 mdr.
Spiser næsten ikke aftensmad eller kød
Kære sundhedsplejerske
I de sidste 2 - 3 uger har vores datter vægret sig mod at spise vores varme aftensmad. Det sker måske 1 ud af 4 aftener at hun gerne vil have ris eller pasta med lidt sovs til og evt. med lidt rød peber til. Men ellers har hun afvist vores varme mad. Vi prøver at stille det foran hende og lade hende sidde med det i noget tid, mens vi selv spiser og når det ikke lykkes, så giver vi hende i stedet rugbrød med makrel el. De sidste par aftener har hun dog også afvist rugbrødet og så har hun derefter fået yoghurt med müsli, hvilket hun så har spist.
Vi håber selvfølgelig, at det bare er for en kort periode, men vi er i tvivl om vi takler det rigtigt. Det er tydeligt, at hun er blevet vant til at hun kan få andet end vores varme mad og derfor beder hun om "mere" og forventer at vi kommer med noget andet mad.
Er det ok at tilbyde hende noget andet mad, når hun afviser vores aftensmad?
Hvis vi lader hende sidde med det samme mad, bliver hun endnu mere sur og der bliver ikke nogen hyggelig stemning omkring bordet, selvom at vi prøver at holde den glade mine og bevare tålmodigheden.
Hendes appetit fejler ikke noget og hun har ellers altid været god til at spise varieret. Til frokost kan hun også afvise kødpålæg, men spiser dog leverpostej. Hun spiser ellers fint til de andre måltider og får lidt lyst brød, havregrød og masser af frugt.
Vi er lidt bekymrede for, om hun ikke får kød nok eller grøntsager nok. Kan vi gøre andet?
Venlig hilsen
mor og far