Svar: Spiser næsten ikke aftensmad eller kød
4. april 2008
Alder:
17 mdr.
Kære forældre
Når børn ikke vil spise, så skal man altid vurdere indtaget over en dag og se på, hvad barnet egentlig spiser. Det lyder umiddelbart som om at jeres datter generelt gerne spiser, er glad for mad og også spiser varieret, forstået på den måde at hun får forskellige fødevarer - brød, gryn, ris, pasta, kød, fisk og grøntsager. Derfor lyder det ikke som om at I skal være meget bekymrede lige nu.
Samtidig har børn også forskellige steder i deres udvikling, hvor de viser større selvstændighed og egen vilje og netop det at lukke munden og skubbe tallerkenen væk er jo et udtryk for dette. Der er heller ingen tvivl om at når hun gør det, så mærker hun med det samme at det gør noget ved jer. Hun ved godt at hun ved at gøre sådan, får ekstra meget opmærksomhed, hun fornemmer at I diskutere, hvad I nu skal stille op osv. hun er blevet centrum for middagsbordet og det er jo skønt:o)
Derfor er det også vigtigt at se på, hvad der sker i selve spisesituationen, hvad sker der mellem jer forældre og i forholdet til jeres datter, når I sætter jer til bords? Hvordan er stemningen, hvordan er opmærksomheden på jeres datters indtag. Jeg kender jer jo ikke og ved ikke hvordan I har det hjemme hos jer, men I skal medtænke at jeres datter er så gammel nu, at hun sagtens kan reagere med at lukke munden, hvis hun oplever at det f.eks. giver hende ekstra opmærksomhed.
For at sikre hendes indtag af grøntsager, så vil det være en rigtig god idé at tilbyde hende lidt grønt sammen med sin frokost. Det kan være lidt kogte, ærter, majs, gulerod, agurk, tomat, rød peberfrugt, avokado, kogte kartofler og lignende. Ligesom hun også til sin leverpostejs mad kan tilbydes lidt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle (kød eller fiskedeller) og på den måde få lidt rester fra aftensmaden.
Det vil også være rigtig godt at tilbyde hende et fad med lidt forskelligt grønt inden aftensmaden. Mange børn er faktisk rigtig sultne omkring kl. 17 og kan godt spise lidt der. Men når klokken er mellem 18-19 så er de trætte efter en lang dag og når man er træt, så er overskuddet mindre og det kan være svært at overskue at spise. Derfor vil lidt før aftensmad ofte være en god idé, samtidig med at I så ikke behøver koncentrere jer om hvad hun indtager af grøntsager til aftensmaden. Spiser hun kun frikadellerne og lidt pasta, så fred være med det, hun har jo også spist en gulerod tidligere.
Det at I får lidt ro på vel vidende at hun jo har fået noget, vil smitte af på jeres datter. Jo mere roligt I kan tage aftensmåltidet, jo bedre. Det hander om at tilbyde det I andre spiser, ikke for meget, bare lidt på tallerkenen af gangen. For meget er for overvældende og så mister hun appetitten. Så stil en tallerken med lidt enkelt foran hende og lad hende gå igang, uden at I forældre jer.
Lav mad som er børnevenligt og som I ved hun godt kan lide, så er der ikke nogen undskyldning for ikke at spise. I må gerne smøre et stykke rugbrød som hun kan få ved siden af. Det ved I at hun spiser. I skal ikke spørge hende om hun vil have det eller hvad hun vil have, I skal bare gøre det som en selvfølge at hun får ½ stykke rugbrød sammen med den varme mad og så skal hun have madro til at spise.
Lad hende deltage i borddækning og madlavning. Hun kan godt være med til at fordele grøntsager i små skåle og stille dem hen på bordet. Hvis I f.eks. skal have pitabrød eller madpandekager. Smager hun så lidt på det undervejs er det helt okay.
Alle forældre oplever på et eller andet tidspunkt at deres barn ikke ville spise og alle forældre bliver frustrerede fordi vi jo ved, hvor vigtigt det er for barnets trivsel. Det er da også vigtigt, hvis det hele går så galt at det ender med at kræve indlæggelse, men sådan er det jo ikke hos jer:o)
I forsøget på at få barnet til at spise, er vi forældre utroligt opfindsomme. Nogen lokker med belønning, andre laver troskyldigt specielle retter til barnet, atter andre fylder på med mælk, for så får barnet da noget og atter andre igen kører efter 'du skal smage' osv. der er mange måder at gøre det på.
Hvis I er bekymrede for hendes indtag og får at hun skal vågne om natten og være sulten, så tænker jeg at I godt må tilbyde hende en banan eller lidt grød inden sengetid. Men det skal være så tilpas lang tid efter aftensmaden at hun ikke forbinder det med at sige nej til det ene, så kommer der automatisk noget andet og siger man nej til det, så disker I op med noget tredie...
Jeg håber at I kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske