Brev:
Kost - morgenmaden giver problemer
4. april 2008
Alder:
10 mdr.
Kost - morgenmaden giver problemer
Hej Helen
Min søn er 10 måneder gammel og når jeg læser mange af de andre spørgsmål du får, kan jeg se at jeg er heldigt stillet når det drejer sig om spisevaner.
Jeg stoppede med at amme da han var 10 måneder - det kom helt af sig selv og ikke en eneste gang har han søgt efter brystet.
Han har dog på intet tidspunkt ville drikke af flaske og mælk af kop var han heller ikke begejstret for i starten, men sidstnævnte er han blevet rigtig god til.
Et problem har vi dog, nemlig morgenmaden.
Vi står typisk op ved 6-6.30 tiden og laver som regel ved 7-tiden. Jeppe får havregrød, men det er altid under skrig og skrål. Det er tydeligt at han er sulten og ofte får han frugt eller en halv bolle inden grøden, men han er alligevel rigtig utilfreds og græder nogle gange rigtig meget når vi gir ham grøden.
Jeg tænker om det kan være fordi han selv vil? Alt andet mad spiser han selv. Men han er ikke god nok til at styre en ske og får derfor ikke noget i munden hvis han selv får lov.
Har du et forslag? Evt til en anden slags morgenmad.
Som jeg nævnte har han aldrig ville tage imod flasken og erstatning af kop vil han overhovedet ikke drikke. Derfor har jeg været i tvivl om hvorvidt han får nok mælk.
En dag ser typisk således ud:
7.00 Morgenmad bestående af havregrød lavet på erstatning, samt frygtstykker og evt en halv bolle. Sødmælk af kop
Formiddag (med mindre han sover en lang lur) En halv bolle m smør samt frugt
Vand
11.30 ell 12.00 Frokost bestående 1 1/2 stykke bondebrød med forskelligt smørepålæg (ost hver dag) og grøntsager. Mælk af kop.
15.30 ell 16.00 En portion yoghurt m frugtmos eller en halv bolle m ost. Vand
18.00 Aftensmad bestående af kartofler og grøntsager (bønner, avocado, broccoli, gulerødder, blomkål mm), kød ell fisk.
Ser det fornuftigt ud?
Han ser bestemt ikke ud til at mangle noget og vejer lidt over 10 kilo og er en rigtig glad og livlig dreng.
Vil blot høre din mening.
Mange hilsener fra Rikke
PS har lige et tillægsspørgsmål; vi skal flytte og min søn får i den forbindelse sit eget værelse. Det kommer i høj grad til at ligne det nuværende, men jeg vil høre om der er noget med at vi skal introducere ham til det nye sted han skal sove? Og hvis ja, har du et forslag. Endnu engang tak.