Svar: Kost - morgenmaden giver problemer
4. april 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Rikke
Det lyder rigtigt, at Jeppe protesterer over skemaden, fordi han vil selv og grød er jo rigtig svært at spise uden ske..:o) De fleste børn er dog omkring 16 måneder inden de mestrer skeen og derfor tænker jeg at I er nødt til at forsøge en anden løsning.
Du kan forsøge at hjælpe ham med at spise med ske. Du kan også holde pause fra morgengrøden en uges tid og så se om han glemme sin frustation over det og accepterer den igen. Du kan også gøre som du gør - tilbyde ham lidt boller (bag evt. nogle havregrynsboller) og lad ham få dette og så evt. fylde efter med lidt grød, når han ikke er alt for sulten.
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Din plan for dagen ser rigtig fin ud. Jeppe får det antal måltider som han har behov for, han tilbydes grøntsager både til frokost og til aften, han får mælk, yoghurt og ost, kød, fisk, ris, pasta, brød, gryn, frugt osv. - han lyder til at være dækket fint ind med det hele. Du kan en gang imellem bruge lidt rester fra aftensmaden til frokost også så han også der får lidt godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle og lignende.
Vær opmærksom på at han skal have min 400ml mme dagligt ellers skal du give ham jerntilskud.
Med hensyn til flytning, så tænker jeg at det er vigtigt at han har sin seng med sig og sover i den som han plejer. Det er vigtigt for ham at de ting som han normalt omgiver sig med følger med ham fordi det giver ham tryghed. Derfor skal hans sovedyr, legetæppe, dyne, seng osv. som han bruger dagligt, være pakket sådan at I kan finde det frem hurtigt. Når han har sine genkendelige ting hos sig og når han mærker at I er glade og nyder det hele, så vil han naturligvis også være glad og have det godt. Han spejler sig i jer og jeres måde at reagere på og derfor vil han også tydeligt reagere, hvis han mærker at I stresser, bliver irritable, urolige..
Det lyder dejligt for jer at I skal flytte, så Jeppe kan få sit eget værelse. Det bliver I glade for i længden. Prøv om I med det samme kan arbejde på at det er på værelset han sover, så han lærer at det er sådan det er i det nye hus.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske