Svar: Navlen og skorper i næsen
29. februar 2004
Alder:
1 mdr.
Med hensyn til din datters navle, så er det vigtigt at du holder den godt tør. Der er ikke nogen nervebaner i navlestumpen og derfor gør det ikke ondt i navlen, men mange børn synes at det er utroligt ubehageligt, hvorfor de græder, når man vil ordne navlen.
Du skal tage en vatping og sørge for at tørre godt omkring den stump du kan se. Når din datter kommer i bad, så lad være med at bruge badeolie, før navlen er helt faldet af og tørret op i bunden.
Hvis hun bliver rød og irriteret omkring navlen, så er det tegn på en infektion og det skal behandles. Det samme gælder, hvis det bløder fra navlen. Førhen i tiden kunne man købe noget klorhexidin pulver på apoteket, som kunne drysses på og få navlen til at tørre ind, jeg ved ikke om dette stadig findes. Idag anbefaler man bare at holde navlen ren og tør.
Med hensyn til bussemænd og skorper, så er det altid sævrt med en lille næse. Det bedste du kan gøre er at dryppe med saltvand, så det bilver løsnet. Derefter kan du bruge en "næsesuger" og håbe at du kan suge bussemanden ud. Skorperne i kanten af næsen klarer du bedst med lidt vaseline.
Fortsat held og lykke med den lille pige og tillykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske