Svar: Søvn problemer - 19 mdr.
6. april 2008
Alder:
19 mdr.
Hej med jer
Der er flere ting som jeg tænker gør sig gældende hos jer.
For det første har jeres dreng haft øreproblemer gennem længere tid, det er derfor han har fået dræn... Det betyder at han har været vant til at have smerter i ørerne, væsken i ørerne har gjort ondt, når han har sovet og det er meget typisk for børn med øreproblemer, at de vågner mange gange og sover meget uroligt. De har det i periode okay om dagen, når de er oprejst og i vigør, det går også ofte fint med at putte dem, men når de har ligget ned lidt, så får de ondt. Så er det nødvendigt for dem at komme op, få lidt at drikke og så kan de sove lidt igen, hvorefter de atter få ondt og samme mønster gentager sig.
Selvom jeres dreng har fået dræn i ørerne nu, så tager det tid at lære nye soverutiner. Han har gennem mange måneder lært at sove uroligt, han har faktisk aldrig lært at sove sammenhængende, det er noget han først skal til at lære nu. Netop det at I kan sige "du skal sove nu" er rigtig godt, det er et tegn på at han er ved at finde ud af det og nok skal lære det på sigt.
Man siger at kroppen husker. Det kan sammenlignes med folk som har prøvet at have stress, hvor kroppen reagerer med hjertebanken, motorisk uro, svedeture og at man ikke kan falde i søvn. Hvis mennesker har oplevet dette, haft disse fysiske reaktioner, så vil der ofte ikke skulle ret meget til, før man fornemmer at det kan komme igen, simpelthen fordi kroppen husker det.
Samtidig er jeres dreng også meget tryghedssøgende, han lyder til at være en dreng som har behov for tæt og fysisk kontakt. Det er meget vigtigt for ham at han ved at I er der for ham og at han har jer i nærheden. Jeg forestiller mig at jeres dreng passes ude i dagtimerne og at han rent motorisk er så god nu at han er begyndt at løbe meget mere omkring, klatrer op osv.
Det betyder at han ikke får så meget fysisk kontakt og nærhed i løbet af dagen, som han har fået tidligere. Derfor søger han dette betydeligt mere om aftenen når han skal sove og om natten - han har i stor grad behov for at være jer ekstra meget nær og være sikker på at I er der. Det betyder også at han nu er så gammel, at han begynder at fornemme at noget kan være farligt. At han kan klatre op men måske ikke selv komme ned, at han kan løbe og slå hul på knæet, han kan blive væk fra jer osv. Og dette påvirker naturligt også hans nattesøvn, han begynder at han lidt mareridt lignende drømme, vågner og græder, har brug for hjælp til at falde til ro og sove trygt videre.
Det er naturligvis også relevant at se på hvordan han spiser og sover i løbet af dagen, da tingene jo hænger sammen og det hele skal ligesom fungere. At han vågner om natten skal du således sikre dig ikke handler om sult eller tørst. Du skal derfor sikre dig at han i løbet af dagen og aftenen tilbydes sufficient kost, så han ikke mangler noget. Hvis han er tørstig om natten, så kan det være en idé at tilbyde ham lidt vand - måske kan du give ham en drypfri kop i sengen, så han selv kan lære at tage lidt vand om natten, hvis han har behov for det - han har en alder nu, hvor han godt kan lære dette.
I forhold til hans alder vil det være relevant med en middagslur af ca 1½-2 timers varighed og om natten kan han gennemsnitligt forvente at sove 11-12 timer, altså et sammenlagt søvnbehov på ca 13½ time.
Der er ikke nogen gylden regel eller måde at gøre tingene på hos jer, det I allerede gør lyder rigtig fint og jeg tænker at tiden også arbejder for jer. Som sagt tænker jeg at det er en periode I skal igennem, at han skal have en ny rutine indarbejdet, lære at det ikke gør ondt at sove, lære at føle sig tryg osv. og at han er godt på vej. Og så skal I naturligvis medtænke hans væske og madindtag og hans søvn i øvrigt.
Jeg håber I kan bruge mine overvejelser lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske