Svar: Kost, mælkebehov og antal måltider
6. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Charlotte
Mælken udgør fortsat en stor del af din datters indtag og hvis du ønsker at stoppe amning vil det være modermælkserstatning af flaske du skal tilbyde. Det vil ikke være muligt at give din datter den mængde mælk hun har behov for, uden at give hende flaske, med den alder hun har. Hun vil altså ikke kunne drikke nok af en kop.
Derudover er det sådan at hun har behov for enten modermælk eller modermælkserstatning helt til hun er 12 måneder gammel. Hvis du ønsker at stoppe amning før, så skal du sikre dig at hun kan få mindst 400ml mme dagligt, så hendes mælk og jernbehov bliver dækket. Da hun ikke får mme nu, så vil det være godt at du nu begynder at give hende jerntilskud dagligt.
Fra 9 måneders alderen kan hun godt begynde at få lidt mere komælk, det vil sige lidt sødmælk af kop, lidt neutral sødmælksyoghurt, tykmælk og lignende, men som sagt skal hun i den alder fortsat have mme eller modermælk ved siden af.
Du er derfor nødt til at gøre op med dig selv, hvad du ønsker omkring amning. Hvis du ønsker at stoppe amning i 8-9 måneders alderen så er det helt fint, men det kræver at du så kan få mindst 400ml mme i din datter (i 8 måneders alderen faktisk lidt mere) og ved siden af dette kan hun så få lidt tykmælk eller lignende, f.eks. som erstatning for en flaske eller amning om eftermiddagen.
3 måltider skemad er passende for en pige på 6 måneder, omkring 7 måneders alderen kan du begynde at tilbyde skemad 4 gange dagligt og det vil her fortsat være relevant at amme eller give flaske 4 gange dagligt. Det vil også være godt at begynde med lidt brødskorper eller lignende i hånden, når din datter spiser og også at tilbyde hende lidt frugt som mellemmåltider og mad som stille og roligt tager mere og mere udgangspunkt i den mad I spiser.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, brødskorpe eller lignende at gnave lidt i
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11-30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker i hånden, så hun vender sig til smagen af rugbrød, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: Flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop, frisk frugt i hånden (appelsinbåde, melon, blomme, kiwi og l lignende blød frugt
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, lidt sovs lavet med sødmælk, lidt ris, indmaden af en frikadelle, lidt kogte blomkål og broccolibuketter, kartoffelbåde og lignende i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til natten 19-20
Sen aften 23: Ammes inden du selv går i seng
Nat 23/24-05/06: Kan undvære mælk
Du må tro på at Simone har en helt naturlig evne til at regulere sit behov, så hvis du tilbyder og hun siger nej, så må det være sådan. Du skal fokusere på at det vigtigste er at hun spiser lidt og synes det er rart at spise og så skal hun i takt med at hun bliver 7 måneder have mere og mere familiemad.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske