Svar: Gider ikke ligge ned men vil gå
6. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Charlotte
Det er helt naturligt at Simone nu gerne vil stå op og hun må gerne stå på dit skød, ligesom du også gerne må lade hende trække sig op med hænderne, når hun f.eks. ligger på ryggen. Det er vigtigt at hun bruger sin krop og at du støtter hende i dette.
Men når det er sagt, så er det for tidligt at lade hende gå rundt også selvom du holder hende. Det er meget vigtigt at hun fortsat lægges på maven hver dag og du skal gøre hvad du kan for dette. Det er vigtigt at hun lærer at kravle, da det at kunne krydskoordinere sine ben og arme gør at hjernens to halvdele kan arbejde sammen. Det er altså ikke uden betydning at barnet lærer at kravle og det har noget at sige i forhold til hendes senere indlæring, når hun skal lære at læse, regne, skrive osv.
Derfor er det meget vigtigt at du i stedet for at gå med hende, forsøge at motivere hende til at ligge på maven, hjælper hende med at trille så meget som muligt, hjælper hende med at blive vugget, danser med hende, tumler med hende - men ikke går! :o)
Med hensyn til søvn, så har jeg netop sendt dig en dagsplan som du kan gå ud fra. Jeg kan se ud af det du skriver her, at tiderne ikke helt passer med det jeg foreslår og jeg tænker at du skal forsøge at flytte Simones rytme lidt med et kvarter hver dag. Så hendes formiddagslur flyttes så hun puttes 8.15, så 8.30, så 8.45, så kl. 9 osv. så det til sidst passer at hun puttes lidt senere. Det samme gælder naturligvis middagsluren og så kan det godt være at hun en overgang fortsat vil have behov for at powernappe om eftermiddagen og det er okay, men ret hurtigt vil hun nok kunne begynde at springe denne lur over.
Det at du nogle gange skal lulle hende lidt for at få hende til at sove og andre gange ikke skal afhænger måske af, hvor meget hun i øvrigt har sovet, hvad der er sket i løbet af dagen osv. Og jeg tænker at det vil være godt for jer, at forsøge at arbejde på en lidt mere fast struktur for dagen. Lidt faste tidspunkter at putte på, spise på osv.
Håber du kan bruge mine tanker videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske