Brev:
Min dreng vil ikke spise - 7 mdr.
6. april 2008
Alder:
7 mdr.
Min dreng vil ikke spise - 7 mdr.
Hej Helen
Dette er mit 1. spørgsmål til dig, men jeg har haft megen glæde ud af at læse på denne side og håber, du kan hjælpe os herhjemme.
Min søn er godt 7 mdr. Han blev fuldammet, til han var lige over 6 mdr., da både hans far og jeg har allergi. Det gik og går rigtig godt med amningen - jeg har ingen problemer haft undervejs, og han trives på det (ved 6 mdr. vejede han 9 kg. og var 70 lang). Han spiser med præcist 3 timers mellemrum om natten, og om dagen er det hver 3.-4. time.
I begyndelsen introducerede vi ham for hjemmelavet hirsegrød med lidt frugtmos, og da det gik godt med det, fik han majsgrød også med frugtmos. Det gik overraskende godt, han syntes, det var spændende og sjovt og var ret hurtigt oppe på ½ portion. Så fik han lidt grøntsagsmos til aftensmad 2- 3 dage, men pludselig var det som om, han forstod, at det ikke var ren leg - at han faktisk skulle undvære nogle amninger hos mig - og så lukkede munden sig ellers i.
Nu nægter han pure at spise noget, der kommer på ske. Vi kan få lov til at putte lidt (!) mad i munden af ham - små stykker kogt gulerod eller krummer fra en bolle eller lignende, og ellers lader vi ham prøve at sidde og fedte med det selv - stave af agurk, banan, avocado og bondebrød med et eller andet på. Men det er jo ikke meget, der ryger ned, og han er endnu ikke motorisk dygtig nok til at få det ind i munden - ofte ligger maden i hans knyttede hånd, som han så fint fører op til munden, åbner munden og tygger - men der er ingen mad.
Det ser meget sødt og lidt komisk ud - og så er jeg glad for, at han i det mindste prøver - men sagen er den, at jeg synes, det er ved at være hårdt at amme så meget døgnet rundt. Jeg er selvstændig og er gået i gang med at arbejde i denne uge, mens min mand tager deltidsbarsel her i april. I maj tager han barsel hele måneden, og det ville være rigtig rart, hvis jeg snart kunne skippe bare én amning om dagen og måske få lidt ro om natten. Siden han blev født, kan det tælles på én hånd, hvor mange gange jeg har fået 4 timers søvn i træk - mere end det er aldrig sket.
Jeg vil meget gerne blive ved med at amme ham 2-3 gange i døgnet, indtil han er et års tid, og er på ingen måder indstillet på en 'kold tyrker' (endnu da ;o) men savner virkelig forslag til, hvad vi kan gøre for at få ham til at spise lidt mere.
Jeg glæder mig til dit svar :o)
Med venlig hilsen og på forhånd tak,
Charlotte