Svar: Min dreng vil ikke spise - 7 mdr.
6. april 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Charlotte
Jeg kan ikke ud af dit brev se hvor meget du ammer og hvor meget skemad du tilbyder din dreng. Men jeg har en formodning om at du ammer rigtig meget og at det simpelthen er nødvendigt at du får skruet amningerne væk - al den mælk han indtager fjerner lysten til mad om dagen.
Det vil være relevant med 4 amninger i døgnet med den alder han har nu og derudover skal han have skemad og mad i stykker. Udgangspunktet skal være mad som smager af noget, familiemad og lignende og et eller andet sted tænker jeg at det er rigtig godt at du er begyndt på arbejde og at far passer. For far kan af gode grunde ikke amme og derfor må jeres søde lille dreng spise noget andet:)
Det er så meget vigtigt at du ikke ammer hele natten, for så har han naturligvis ikke plads til mad i maven om dagen...
En alderssvarende madplan til et barn på 7-8 måneder vil se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos af ½ banan eller anden frugt, det kan også være lidt frisk frugt i hånden, appelsinbåde, blommer, kiwi eller anden blød frugt, ½ bolle med lidt smør, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 (uden amning, far må køre en tur med ham i barnevognen)
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet og rester fra aftensmaden, det kan også være middagsretter købt på glas. Forsøg også at tilbyde lidt brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg - makrel, sildepostej, smøreost, leverpostej og lignende, agurkestænger og lignende i hånden, vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske, mme af kop eller en amning ca 13.30
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop. Evt. lidt frisk frugt i hånden
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. De lidt gammeldagsretter med sovs er ofte gode til børn, det kan være f.eks. boller i karry, kartoffelmos og millonbøf, frikadeller og flødekartofler, laks og stuvet spinat. I må gerne give ham små stykker af indmaden af en frikadelle som enten er moset ned i grøntsagsmosen eller gives så han kan tygge det selv. Giv ham også kogte blomkål og broccoli hoveder, kartoffelbåde og lignende i hånden. Han må få næsten alt det I spiser og maden må som sagt gerne smage af noget.
Evt. lidt frugtmos til dessert, hvis du tænker at han kan spise mere og har brug for lidt ekstra for at blive fyldt godt op til natten. Vand af kop
Puttes til natten med amning 19-20
Sen aften 23/24: Ammes inden du selv går i seng. Det vil være fint at lægge ham til brystet her mod at du og han så kan sove sammenhængende til næste morgen tidlig. Han har med sin alder ikke længere behov for mælk midt nat og skal ikke have det.
I skal hjælpe jeres dreng med at holde fokus på det at spise. Du skal hjælpe ham med at holde fokus, når han spiser. Han har en alder nu, hvor han naturligt er optaget af hvad der sker omkring ham og hvis det er mere interessant end maden, så mister han naturligvis hurtigt interessen. Det er derfor din/jeres opgave at hjælpe ham med at holde koncentrationen:o)
Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting.
Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, lyden af en ambulance eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en ambulance, babubabu siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. I må skiftes til det og lad endelig far forsøge sig, fordi han jo som sagt ikke forbindes med amning... Lad far og søn finde deres egne rutiner om dagen.
Det er som sagt vigtigt med en fast plan for dagen. Netop det at ting sker til samme tid og på samme måde giver genkendelighed og det vil derfor på sigt hjælpe jeres dreng til at finde ud af hvad der skal ske. Det er således nødvendigt for at han forbinder det at sidde i den høje stol med at spise. At måden I griber det hele an på giver genkendelighed for ham.
Grunden til at jeg har sendt dig en dagsplan er altså at netop rutinen og genkendeligheden, måden I gør det på, at I gør det samme igen og igen og igen og igen, er med til at hjælpe ham til at finde ud af hvad det drejer sig om. Det er samtidig vigtigt at I spiser sammen og at I spiser den samme mad. Han skal opleve sig som en del af familien og det at sidde ved bordet er noget I hygger jer ved, noget I er fælles om og noget I nyder.
Jeg håber at ovenstående plan hjælper jer lidt videre.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske