Svar: Får han nok mælk, vælling og kan vi rejse?
2. marts 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Dorthe
Din søn er nu over 8 mdr og lyder til at trives, så med hensyn til mælken, så har du ret i at det nok lige er i underkanten med 500 ml, men samtidig siger man jo at barnet fra 9-12 mdr´s alderen skal nedsætte behover til ½ liter, som netop er den mængde barnet skal fortsætte med fremover. For at øge ham lidt i mælkeindtag i denne periode, vil jeg derfor foreslå dig at du giver ham lidt yoghurt/A38 i løbet af dagen. Du kan også give ham frugtgrød med mælk på og sådan noget som ost tæller også med. Gode oste har I jo masser af i Holland:o)
Med hensyn til vælling så er vælling egentlig det samme som en tynd grød. Det er derfor at det hos nogle børn mætter mere end almindelig erstatning. Med den alder din søn har nu, synes jeg ikke at du skal begynde at introducere vælling. Han kan jo spise almindelig grød og skal jo snart til at spise det samme som jer.
Det lyder dejligt det med at komme væk et par dage. Hvorvidt jeres søn vil reagere, at hænger jo af flere forskellige ting. Med den alder han har er han i gang med at øve sig i adskillelsen fra mor, så hvor hårdt det bliver for ham, afhænger af, hvor meget han er vant til at blive passet af andre. Derudover så spiller det ind, hvor tryg han er ved de der skal passe ham. Altså hvor godt han kender dem. Det lyder derfor meget fornuftigt at I alle tilbringer en uges tid sammen, så begge parter lærer hinanden at kende, før I tager af sted.
Det er naturligvis vigtigt at din søn føler sig tryg, når du ikke er der og derfor er det også utroligt vigtigt at dine forældre kender ham, hans rytme og små signaler, så han føler sig forstået. Der er dog ingen tvivl om at bedsteforældrene sikkert vil nyde at have ham for sig selv:o)
Hvis du har det godt med det, så tag afsted og nyd det - prøv i hvert fald (selv om du savner den lille). Det er også vigtigt at pleje forholdet til sin mand, når man er blevet forældre.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske