Svar: Spiser hele tiden efter sygdom
6. april 2008
Alder:
20 mdr.
Kære Linda
Jeg synes det lyder rigtig godt at Julie spiser og er glad for mad. Det er meget at tabe sig 2 kg i den alder hun har og jeg synes derfor det er rigtig godt at hun spiser og at I forsøger at tilbyde hende mad, når hun er sulten.
Som udgangpunkt tror jeg derfor ikke at hun spiser fordi hun keder sig, men simpelthen fordi hun har behov for maden lige nu og jeg synes derfor heller ikke at du skal have dårlig samvittighed over at holde hende hjemme. Jeg synes det er dejligt for jer alle at I har den mulighed og det er godt at hun får lov til at komme til kræfter igen, inden hun atter sendes ud blandt mange bakterier... :o)
Når jeg ser din plan for dagen, så indeholder den mest grovboller, grød og rugbrød og jeg kunne godt tænke mig at du gav hende lidt større variation, meget mere forskellig mad. Det vil f.eks. være godt at tilbyde hende ris eller pasta - det kan hun også få til frokost og så også meget gerne flere grøntsager. Stadig gerne kogte grøntsager som kartoffel og gulerødder. Det kan hun også få til frokost. Rester fra aftensmaden er generelt godt og dermed også kød og fisk. Hun har også brug for mere frugt og også mælkeprodukt...
Mit forslag ser således ud:
Morgen 6-7.30: Grød, øllebrød eller havregrød, grovbolle, mælk af kop
Formiddag 9: banan og anden frugt, meget gerne frisk frugt af forskellig slags, ½ grovbolle og meget gerne lidt ost.
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiske og kødpålæg, rester fra aftensmaden - ris eller pasta med lidt sovs, stykker af frikadelle, pølse eller lignende, majs, ærter, agurk, rød peberfrugt, gulerod, hårdkogt æg mv. vand af kop
Eftermiddag 14-15: En portion tykmælk eller yoghurt, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Aften: Det samme som I spiser, lasagne, madpandekager, pitabrød, kød, fisk, ris, pasta, grøntsager. Evt lidt frugtgrød med mælk til dessert. Mælk af kop.
Det er dejligt at I oplever at få lidt nattesøvn, nyd det:o) Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske