Brev:
Røde krystaller i bleen og problemer med putning.
6. april 2008
Alder:
8 mdr.
Røde krystaller i bleen og problemer med putning.
Hej Helen
Mange tak for dine tidligere svar. Jeg har haft virkelig stor gavn af dine råd – og tænker tit hvorfor dælen min egen Sundhedsplejerske dog ikke kunne have rådet mig i samme retning og derved hjulpet mig af med nogle af mine mange bekymringer. Derfor glæder jeg mig over at have dig og søge råd hos..!
Det går rigtig fint med vores lille søn. Han spiser nu meget bedre (og sover derved også bedre). Stadig lidt en kamp med maden. Men det er meget bedre – og virkelig en fornøjelse af opleve ham åbne munden og gladelig spise maden. Det tog jo så lige 10 uger at lære ham skemad – men det lykkedes :o) Det har bestemt hjulpet at trappe amningen ned (ammer nu 4 gange i døgnet). Samtidig tror jeg det hjælper at stole på, at min søn også selv regulerer sit madindtag. Så jeg ikke behøver at være så bekymret..
Der er dog dukket et par nye spørgsmål op. De sidste 4 dage har jeg oplevet ca.1 gang dagligt, at hans ble har tegn af sådanne røde krystaller. Det samme som vi oplevede da han var nyfødt?? Sådan meget lyst blod-agtigt..? Skal vi tolke det som om han ikke får nok væske. Han er godt nok ikke så dygtig til at drikke af koppen, men han får da noget indenbords mange gange om dagen – samt mælk ved mig. Men er det noget vi skal være bekymret over og reagere på?
Mit andet spørgsmål vedrører hans søvn. Siden han var ganske lille, ja altid egentlig, har han været meget svær at putte. Det tager os ca.1,5-2 timer hver aften. Han bliver puttet med faste ritualer. Alligevel græder han. Meget. Vi synger og forvisser ham om at vi sidder lige inde ved siden af og passer på ham. Efter lidt tid går vi ud. Han ligger så og måske snakker lidt – men begynder ret hurtigt at skrige og græde rigtig højt. Vi går ind igen. Synger lidt og får ham til at falde til ro, og går derefter ud igen.
Som oftest tager vi ham op, når vi er inde ved ham, da det er vores erfaring at det virker bedst. Men dette cirkus kan altså stå på i laaaang tid hver eneste aften. Vi har da haft perioder på 4-6 dage, hvor det gik rigtig fint. Han lagde sig stort set selv til at sove efter putteritualet. Men de dårlige perioder kommer altså altid igen.. Desværre.
Han sover nu på sit eget værelse. Men kan da mærke på ham, at alt er nyt og han lige skal vænne sig til det hele. Men hans mønster er det samme, som da han sov inde ved os. Jeg spekulerer naturligvis på, om han mon er træt nok til at blive puttet – men det er nu vores vurdering, at han er enorm træt og pylret – og dermed klar til sengen, når vi lægger ham.
I løbet af aftenen vågner han ofte 2-4 gange, hvor vi er inde og trøste ham og hjælpe ham til at sove videre. Jeg kunne bare sådan ønske, at det ikke var så svært at putte ham. Syntes jeg har forsøgt forskellige råd, dog uden den store effekt. Døren står fx åben ind til os, så han kan høre, han ikke er alene. Han har lidt vågelys, så han kan orientere sig. Han har en klud, der lugter af mig. Den har dog ikke nogen synlig større betydning for ham – og han bruger ikke sut.
Jeg skriver lige hans plan for dagen, så du kan danne dig et billede af hans rutiner.
Kl.5.00-6.00 Han vågner og kan bare ikke overtales til at sove videre. Kommer ind til os og bliver ammet. Sover sjældent videre herefter.
Kl.7.30 Havregrød med frugtmos – vand på kop (Spiser ikke så meget. Sikkert fordi han lige er blevet ammet.)
Kl. 8.00 Bliver puttet i barnevognen. (meget træt på dette tidspunkt) Sover ca 1,5 time
Kl.11.30 Frokost. Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg. Han gider ikke rigtig rugbrødshapserne. Men spiser en smule. 4-6 stk. Derudover grøntsagsmos. Vand på kop.
Kl.12.15 Bliver ammet og herefter puttet. Sover ca.1,5-2 timer. Har ikke længere helt så mange afbrydelser i sin søvn som tidligere.
Kl.16 Eftermiddagsmad. Flerkornsgrød med frugtmos.
Ofte må vi lægge ham ud til en powernap, da han kan have meget svært ved at gå fra 14.30 til sengetid. Hvis vi springer powernappen over er han meget pylret. Powernapper fra ca.16.30-17 – Aldrig mere end 30 min.
Kl.18.00 Aftensmad. Grøntsagsmos eller mad som vi spiser. Vand på kop. (Til alle måltider får han også noget i hånden at gumle på. Det interesserer ham bare ikke rigtig)
Kl.19.00-19.30 Bliver ammet og puttet.
Kl.23.00 Ammer ham, mens han sover.
På en god nat sover han igennem til kl.5-6 næste morgen. Er ikke længere så vågen om natten.
Yderligere vil jeg høre dig, hvilke amninger du vil vil finde hensigtsmæssigt at skære væk som de næste.? Han starter i Dagpleje i næste måned. Umiddelbart ønsker jeg forsat at amme ham en smule frem til han bliver 1 år.
På forhånd mange tak for hjælpen, støtten og dine gode råd.
Kærlig hilsen
Tina