Svar: Røde krystaller i bleen og problemer med putning.
6. april 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Tina
Rigtig dejligt at høre at du har kunne bruge mine tidligere råd:o)
Din dreng bør ikke have urinkrystaller i bleen med en alder han har og hvis du har oplevet det mere end en gang, - det lyder som om at det er set 4 gange, så synes jeg du skal tale med lægen om det. Det kan naturligvis godt handle om væskemangel, men ud fra den plan du har sendt, så burde det ikke være dette. I stedet tænker jeg at han måske kan have fået en blærebetændelse... Du kan købe et urinprøvetagningssæt på apoteket, så kan du opsamle lidt urin i en pose i bleen og aflevere prøven hos lægen.
Hvis der har været lidt afføring i bleen, så kan de røde spor også stamme fra en lille rift fra endetarmen. Det er ikke usædvanligt at børn i forbindelse med lidt hård mave eller lidt grundig vask kan blive lidt hudløse og få en lille rift ved endetarmen, som det så kan bløde lidt fra.
Med hensyn til søvn og putning, så kan jeg godt forstå du synes det er for meget at bruge 1½ time eller mere på at få ham til at sove om aftenen. Når jeg ser din plan for dagen så tænker jeg at det simpelthen er hele døgnrytmen I skal forsøge at skubbe. I kan ikke bare flytte på tidspunktet for nattesøvn, men I er nødt til at flytte lidt hele dagen, for at mærke effekten i sidste ende.
Vores soverytme er helt synkroniseret med vores kropsrytme, stigning og fald i temperatur, blodtryk, hormoner osv. Den rytme vi har kaldes for den cirkadiske rytme. Der er forskelige ting som spiller ind på denne rytme, blandt rutinerne for dagen, morgenmad, frikosten osv. Det passer til vores rytme at starte dagen med en bolle eller noget grød, den varme mad med kød og grøntsager forbinder vi normalt med aftensmaden osv. ligesom vi også forbinder lys med at være vågne og mørke med at skulle sove.
Man kan derfor godt forsøge at ændre lidt på dagens rytme i håb om at det vil give en bedre søvnrytme. Man kan naturligvis ikke lave fuldstændig om på sig selv eller på sine børn, således at nogle vil være A-mennesker og andre B-mennesker, men man kan godt gøre nogle ting, som hjælper til en rytme, der passer bedre i dagligdagen og I kan således godt gå ind og gøre noget for at ændre lidt på måden jeres dreng sover på.
Måden man gør det på er som sagt ved at forsøge at ændre tidsplanen for hele dagen og ikke kun for aftenen. Det er altså den komplette dagsrytme, som du skal ændre på. Din dreng skal spise, sove, puttes osv. lidt senere dagen igennem end han bliver lige nu. Ved stille og roligt at indføre nye tider for netop søvn, mad, leg osv. påvirker du hans rytme og kan på den måde ændre på den. Det betyder i praksis at du skal gå ind og flytte tiderne med ca 15 minutter hver dag. Hvis du putter ham kl. 19.30 den ene dag, så er det 19.45 den næste dag. Hvis du putter ham til morgenlur kl. 8 den ene dag, så er det 8.15 den næste dag osv. Altså flytte det hele med et kvarter hver dag.
Det tager tid og du skal regne med at der går 14 dage inden du begynder mærke en forskel, holder jeres rytme vil du dog også ofte kunne se at det på sigt virker. Du skal være opmærksom på at det ofte er sådan at børn vil vågne om morgenen tidligt i lang tid - det er som om at morgenvågningen hænger lidt efter og ikke ændrer sig helt i takt med det andet. Men i takt med at de øvrige tider ændrer sig så flytter tidspunktet for opvågning om morgenen sig også.
Ved at få flyttet hans lure igennem dagen, så vil han kunne springe sin sene powernap over og han vil kunne nøjes med to lure dagligt og vil kunne komme ind i en god og bedre rytme for jer alle - vil såleds også være lettere at putte om aftenen. Du skal være opmærksom på at det er vigtigt at I holder samme rytme uanset om det er weekend eller hverdag.
Det er amningen inden middagslur du skal fjerne nu, så han fremover bliver ammet tidlig morgen, aften og sen aften:o)
Rigtig meget held og lykke, håber mit svar hjælper dig videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske