Svar: Udvikling - ked af det efter lægebesøg
7. april 2008
Alder:
14 mdr.
Kære bekymrede mor
Jeg kan godt forstå at du er både ked af det, frustreret og forvirret og for den sags skyld også vred på jeres læge over at behandle jer sådan... Ved han ikke, hvad I har været igennem?
Nu kender jeg jo ikke dig eller din lille datter, men ud fra det du fortæller så synes jeg ikke umiddelbart at der er noget, som lyder faretruende. Det er rigtigt at hun ikke er fysisk særligt stor, men det har hun tilsyneladende aldrig været og det vigtigste er at hun føler sin egen kurve.
Jeg synes du skal gå ind i 'Livets bog' og indsætte alle hendes længde og vægtmål fra hun var spæd og til nu og så se hvordan hun ligger på kurven. Det er de nyeste kurver fra WHO du finder der og det vil give dig et klart billede af om hun følger sin egen kurve eller ej.
Du beskriver jo en pige som lyder til at trives, hun spiser godt og udvikler sig i fin retning:o)
Med hensyn til at gå, så har dette forskellige faser og hun lyder til at være rigtig godt igang:
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Det er helt naturligt at være forsigtig og have brug for lidt støtte, det kræver tid at turde forsøge helt selv:o)
Med hensyn til sproglig udvikling så er børn også her meget forskellige - nogle er ikke ret gamle før de kan tale i lange sætninger, andre siger næsten ikke noget. Et gennemsnitlig bud lyder sådan her:
Et 8 måneders barn vil begynde at sige ma-ma eller mam-mam når det er sultent, får mad eller er tørstig.
Når barnet er 14 måneder så begynder det motorisk at kunne flere ting og vil således også rent sprogligt kunne begynde at følge en sproglig opfordring - klappe hænder, kaste en bold og lignende. I den alder begynder barnet også at pege på ting, række ud efter noget, vise dig et stykke legetøj og vil gerne have dig til at sætte ord på hvad det er. Det er små ord som barnet bruger, f.eks. peger barnet på en bil og siger "se" i betydningen "se bilen". Mange børn har svært ved "s"-lyden og siger "dee" i stedet for "se".
Fra 16 måneders alderen begynder børn at sige "hej, eller hej hej" og her begynder børn også ofte at benævne mor og far og også bruge sit eget navn. Far udtales ofte bar og mor som maaa eller mo. Barnet begynder også at forstå et nej. De fleste børn vil i 16 måneders alderen gennemsnitligt kunne forstå ca 70 ord - udtaler dem ikke selv, men forstår hvad du siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.
Omkring 18 måneder tager sproget meget mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv.
Fra 20 måneders alderen begynder flere navneord at dukke op og barnet begynder at kunne sige lys, bil, bold og lignende små ord.
Omkring 22 måneder begynder barnet at sætte bøjningsendelser på ordene og begynder at blive mere bevidst om tider, således at det f.eks. hedder "hoppede" fordi det var igår. Og omkring 24 måneder begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far).
Stille og roligt stiger barnets ordforråd og man taler her om at barnet har en ordspurt eller at der sker en ordeksplosion. Det er især mellem 2-3 års alderen. Gennemsnitligt har et 3 årigt barn et ordforråd på 600 ord, og igen - nogen har mindre og andre betydeligt mere...
Et 3 årigt barn vil gennemsnitligt være i stand til at sætte 4-6 ord sammen i en sætning - igen er der store individuelle forskelle, hvor nogle børn taler i korte sætninger og andre 3 årige taler i lange og mere komplekse sætninger - men det hele er normalt:o)
Og det lyder også helt normalt det du fortæller omkring din datter og hendes sproglige udvikling. Jeg synes altså ikke at det lyder som om at din datter er bagefter - nogle børn er bare hurtigere end andre og det normale har meget vide rammer. Jeg synes ud fra det du har fortalt at din datter lyder til at have det godt og trives.
Jeg håber du hermed har fået lidt ro og som sagt håber jeg at du vil bruge "livets bog" i medlemsklubben til at se hvordan din datter vokser og om hun følger sin kurve:o) Hvis lægen vil have hende kontrolvejet og set på børneafdeling, så er det fint. Det skal du ikke være ked af, men se det som en mulighed for at få hendes trivsel drøftet en ekstra gang. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Rigtig meget held og lykke fortsat med det hele og du må meget gerne fortælle mig, hvordan det går jer videre frem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske