Svar: Diarre og genopbygning af bakterieflora i tarmen
7. april 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Kirsten
Det er umiddelbart nærliggende at tænke på, hvorvidt din lille dreng reagerer på komælksproteinerne, som jo findes i Nan H.A. Selvom proteinerne i dette produkt er delvist spaltede, så giver det ikke samme beskyttelse som hvis du vælger f.eks. Nutramigen eller Profylac, der er de produkter som anbefales til børn med mælkeallergi.
At en øgning i Nan H.A. har givet yderligere tynd mave og da I oplever mærkbar forskel, hvis I holder en mælkefri dag, synes således lyder lidt mistænkeligt og jeg synes det er helt relevant at I drøfter det med lægen.
2-3 % af alle børn udvikler overfølsomhed over for mælk og er nødt til at undgå mælk og andre mejeriprodukter fuldstændigt. Det er vigtigt at få stillet den rigtige diagnose hos
en læge. Derfor bør man kun sætte et barn på en
mælkefri diæt efter aftale med lægen.
Mælkeallergi kan vise sig som nældefeber, opkastning og diarré, høfeber med symptomer fra øjne og næse samt astma eller børneeksem. Symptomerne kommer oftest kort efter, at barnet har drukket mælk eller spist noget med mælk i, men reaktionen kan også vise sig senere.
Mælkeallergi skyldes overfølsomhed over for proteiner
i mælken. Men udover dette kan man også være overfølsom over for mælkesukker (laktose), som også findes naturligt i mælk. Overfølsomhed overfor mælkesukker skyldes at man har for lidt af det enzym i tarmen, som spalter mælkesukkeret, så man ikke er i stand til at optage det. Symptomerne på dette er mavesmerter og diarré. Overfølsomhed over for mælkesukker kaldes også laktose-malabsorption eller laktose-intolerans.
Umiddelbart tænker jeg altså at de symptomer din dreng har fået måske hænger sammen med den øgning af mælk han også har fået og at det er nogle rigtigt gode observationer du har har gjort dig. Jeg vil derfor foreslå dig at du forsøger at skifte over til Nutramigen eller Profylac for at se om det giver en ændring og så må du som sagt drøfte det med lægen.
Jeg ved fra dit tidligere brev at Asbjørn har haft problemer med komælk og også har reageret på dit indtag af mælk, da du ammede... jeg synes derfor umiddelbart at mistanken om mælkeallergi skal tages alvorligt...:o)
Banan virker lidt forstoppende, æble - både som lidt æblejuice, mos eller revne æbler kan også være godt at tilbyde din dreng.
Hvis det viser sig at diarréen skyldes en virus og ikke har noget med mælk at gøre, så kan du tale med lægen om, hvorvidt det vil være en idé at du tilbyder din dreng hydreringsvæske. Man kan købe Revolyt til dette formål.
Håber du her er hjulpet lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske