Brev:
Putte
7. april 2008
Alder:
13 mdr.
Putte
Hej Helen
Tusind tak for dit svar!
Jeg skriver lige for at være helt sikker, da jeg føler vi virkelig har brug for noget hjælp.
Først lidt info til dig og derefter vil jeg skrive hvad vi har overvejet at gøre og så vil jeg gerne høre om du syntes vi er på rette spor.
Det værste er faktisk at jeg ikke føler jeg kan finde ud af vores søns behov og det gør mig meget ked af det og til tider frustreret. Derudover kan min mand overhovedet ikke putte ham, hvilket er hårdt for mig og min mand bliver ked af det. Vi forsøger at hjælpe hinanden, så min mand tager mere af de ting jeg plejer at gøre, så jeg kan være sammen med Malte, så han får tid med mig og så jeg får lidt ro og ikke skal nå alt muligt. Far hygger så med at bade, for det går bare super fint.
Vores lejlighed er ikke ret stor og vi har før prøvet at få ham til at sove i eget værelse uden held, da han blev meget ked af det. Vi flyttede han så ind i soveværelset og tog tremmen af sengen og der virkede meget positivt. Når han bliver sur/ked eller bare vågner, så smutter han op i vores seng, kravler friskt over sengen, vender sig om og glider ned af sengen, hvorefter har går ud til os....helt uden problemer:) Vi har altid alarm på ham, og når vi kan høre han vågner, smutter jeg indtil ham.
Når vi skal putte er det min klare fornemmelse at Malte bliver ked af det når jeg går, han begynder at græde meget kraftigt og kravler ud af sengen, efter mange gange falder han i søvn, men kun hvis jeg nusser og er hos ham. Jeg kan godt frygte han ikke vil falde i søvn forbi han ikke vil gøre det alene og er bage for at jeg går fra ham??
Han har den sidste tid sover ret meget om dagen (på til 3 timer i alt over to lure)og vi har derfor også rykket han senere om aftenen, men stadig med gråd når han så bliver træt.
Det vi vil prøve er:
Min svigerinde (som passer) vil prøve over nogle dage at strække ham således vi prøver om han kan undvære sin formiddagslur....dvs hun prøver at holde ham vågen og så give ham frokost lidt tidligere (ca 10.30-11.30, som det nu passer) for så at putte han og lade ham sove så længe han selv kan. Så vil vi prøve at springe eftermiddagsluren over, spise aftensmad lidt tidligere ca 17.30.
Herefter putte ritual som bliver:
I bad efter aftensmaden
Lege i stuen (...her er jeg så i tvivl om det er ok han er i stuen om det er ok at se fjernsyn eller om det er bedre der er helt ro)
Herefter skal han ind i seng og læse en bog (ca 5-10m min) hvor Malte ligger i sin seng og vi sidder op i vores seng og læser (bliver svært da han plejer at ville være med og holde bogen)
Så bliver han puttet ned og vi siger godnat, at det er ok at sove, vi er hos inde ved siden af og passer på ham.
Jeg vil så blive siddende hos han og ligge ham ned når han rejser sig, og blive ved til han sover...jeg tror ikke jeg vil gå fra ham...
Hvad tror du???
Ser megt frem til dit svar.
Med venlig hilsen
Jane