Svar: Putte
7. april 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Jane
Måske I allerede har forsøgt de nye rutiner, nu hvor jeg svarer dig? I hvert fald lyder dine tanker rigtig gode og det er en god plan, som I bestemt må forsøge.
Det lyder umiddelbart som om at Malthe lige nu har behov for at du bliver hos ham, at det fortsat er meget vigtigt at han kan se dig, holde dig i hånden, mærke at du er der og ikke forlader ham og så skal du naturligvis gøre det.
Hvis han modsat begynder at ligge og grine, underholde osv. så vil det være fint at du går lidt rundt, evt. henter lidt tøj, som du lægger på plads i skabet, tager vasketøjet med op i soveværelset og bruger jeres seng til at lægge det sammen på, så du er i rummet, er i nærheden, med ord kan berolige ham og gentage at han skal lægge sig ned og sove, at du passer på ham, at det er nat nu osv. Så han selv gør det - det er vigtigt i forhold til at han begynder at forstå at han skal blive i sin seng og at du faktisk mener han skal sove der...
Så dine tanker lyder rigtigt gode og det er helt fint at du lige nu vurdere, at Malthe har behov for at have dig i nærheden. De fleste børn er også omkring 16 måneder inden de helt forstår at man er der, selvom man ikke kan ses. Det er således godt at sidde hos ham, hvis det får ham rolig og gør ham tryg, men bliver det underholdning, så prøv at være der uden at give ham tæt fysisk kontakt.
Rigtig meget held og lykke med projektet fortsat og fint at I også vil forsøge med en lur dagligt, for at se om det gør nogen ændring...
Glæder mig til føljetonen :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske