Svar: Sove ude og nyfødt
7. april 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Rikke
Man skal normalt være lidt forsigtig med at lade helt spæde børn sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel siger, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g. Men din dreng er jo en stor dreng, så hos jer er dette ikke så problematisk. Hvis du lader ham stå ude, så skal du dog holde ham tæt under opsyn og som udgangspunkt vil jeg normalt anbefale dig at du triller ham en tur i barnevognen og når du så kommer hjem, så tager du liften med ind og lader ham sove videre i den, men inden døre.
At sove ude om sommeren er enkelt og det er en dejlig årstid du har fået ham på:o) Stil barnevognen i skyggen og hold øje med hans temperatur ved at mærke ham i nakken. Han vil godt kunne stå under et træ og vil på sigt nyde at se vinden blæse i træernes blade. Et insektnet yder god beskyttelse mod insekter.
Det er vigtigt at luften er tør. Han bør ikke være ude hvis det er fugtigt i vejret. Et lille nyfødt barn tåler ikke at få fugtig luft ned i lungerne, da det skal bruge alt for meget energi på at varme luften op og få den sendt ud i systemet.
Så jeg vil altså anbefale sig at du her de første uger, den første månedstid, nøjes med at trille ham en tur, så du har øje på ham hele tiden og ellers lader ham sove inde i liften. I takt med at han bliver ældre, vil det være fint at lade ham stå ude, men naturligvis fortsat holde tæt øje med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske