Svar: Vil kun have flasken
7. april 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Helle
Kaya er så gammel nu at du skal til at nedtrappe hendes mælkeindtag. Hun får i øjeblikket så meget mælk at det naturligt tager pladsen op for hendes indtag af og lyst til anden mad og det er rigtig vigtigt at du får trappet hende ned, hvis du skal have hende til at spise mere sufficient.
Hun skal have mellem 400-500ml mme dagligt og ved siden af dette kan hun så få lidt sødmælk af en kop eller få lidt yoghurt, tykmælk, ost osv. som en naturlig del af kosten.
Det vil som udgangspunkt være oplagt at bibeholde flasken til natten og her give hende 200ml som hun er vant til at få og som hun er glad for. Ved siden af dette må du så overveje om du skal tilbyde hende en flaske mere med 200ml i eller om du i stedet er nødt til at tilbyde hende 2 flasker men så kun med godt 100ml i hver...
Jeg tænker umiddelbart at det vil være muligt at fjerne morgenflasken, så hun starter dagen med grøden eller alternativt, hvis flasken får hende til at sove lidt længere om morgenen, så kun tilbyde hende 100ml på dette tidspunkt.
Et forslag til en dagsplan kan se således ud:
(Tidlig morgen 06: Evt. flaske, men så kun 100ml mme. Eller forsøge helt at springe denne over, for at give plads til morgenmad.)
Morgen 7: Havregrød, sødmælk eller vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frugt, frisk frugt eller frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca 10. Kan få en flaske her, hvis ikke hun har fået om morgenen, ellers kan den evt. springes over. Igen tilbyde ca 100ml
Frokost 12: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, rester fra aftensmaden, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende, grøntsager - grøntsagsmos eller grøntsager i stykker. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas - hvad der nu får hende til at spise:o) Vand af kop
Puttes til middagslur. Hvis hun har fået flaske inden lur om formiddagen skal hun ikke have flaske her. Hvis hun ikke har fået flaske inden formiddagslur er det en god ide at give hende flaske her
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, ½ banan eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, lidt ost i stænger. Vand af kop
Aften 18: Aftensmad med udgangspunkt i jeres mad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. En blanding af både mos og mad i stykker.
Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert, vand af kop
Puttes til natten med en flaske mme mellem 19-20
Jeg håber ovenstående giver dig en idé om hvordan dagen og mælkeindtaget skrues sammen nu:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske